Verslag ledenvergadering - 19 februari 2015

Op 19 februari 2015 vond de 993e vergadering van het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden (NGL) plaats. Na het succes van de vorige lezing werd het Cell Observatory goed gevuld door niet alleen leden maar ook veel bezoekers, waaronder veel jonge alumni van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Voorafgaande aan de lezing van de avond werd de jaarlijkse ALV gehouden, zo konden de bezoekers een kijkje krijgen in het reilen en zeilen van het NGL.

Onze biologische klok in de moderne samenleving

De biologische klok
Hoogleraar neurofysiologie Prof.dr. Joke Meijer (LUMC) legt uit hoe de moderne samenleving het ritme van de biologische klok verstoort. De biologische klok is een robuust systeem maar bezit flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Licht is de stimulus van ons bioritme dat door de biologische klok wordt aangestuurd. Zo voelen we automatisch de daglengte aan en dat verklaart onze aanpassing aan de verschillende jaargetijden. Ons bioritme kan maximaal 1 uur per dag verschuiven. Het duurt bijvoorbeeld zes dagen om te herstellen van een jetlag van zes uur.

De invloeden van licht
Door de goede avondverlichting in de huidige samenleving produceren we langere dagen. Dit heeft weerslag op de werking van de biologische klok, die hierdoor minder goed werkt. Het draagt er niet aan bij dat we tot diep in de nacht nog werken achter een laptop of bezig zijn op onze telefoon. Het maakt al een verschil als je ’s avonds in je huis minder verlichting gebruikt of het licht op je mobiel of laptop lager zet. Dit geldt ook voor de ochtend: begin de dag met veel licht en de rest van de dag zal veel beter verlopen.

Veroudering
Tijdens ons leven zal de werking van biologische klok veranderen. Veroudering beïnvloedt het aanpassingsvermogen van onze klok. Prof Meijer stelde dat mensen ouder dan 55 jaar last gaan krijgen met hun gezondheid als zij in ploegendiensten moeten blijven werken.

Gevolgen van verstoring
Al met al klinkt een verstoorde biologische klok niet zo bedreigend. Helaas is het tegendeel waar: een verstoorde biologische klok draagt bij tot veroudering, metabole stoornissen, depressiviteit, slechter werkend immuunsysteem, hart en vaatziekten en zelfs kanker. Het is daarom belangrijk dat een ieder zelf zijn ritme zo goed mogelijk in de gaten houdt, want de verschuiving gebeurt automatisch onder invloed van de huidige maatschappij.

Volgende lezing: 19 maart 2015

De volgende bijeenkomst geeft Prof.dr. Eric Snijder (LUMC) een lezing over virussen zonder grenzen. Er bestaan tegenwoordig veel nieuwe virussen en die zijn veel mobieler dan voorheen. Snijder kijkt naar de oorsprong van deze virussen en wat we ertegen kunnen doen.