Kabinet herkent conclusies proefschrift chemische industrie

Minister Asscher heeft gereageerd op het proefschrift van Marieke Kluin over 'optische regelnaleving - handhaving en regelnaleving in de Nederlandse chemische industrie'.

Minister Asscher (SZW) heeft op 28 januari de Tweede Kamer zijn reactie gezonden op het proefschrift van Marieke Kluin, Docent Criminologie bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie.

Dit proefschrift, getiteld 'Optic compliance. Enforcement and compiance in the Dutch chemical industry' (Optische regelnaleving - Handhaving en regelnaleving in de Nederlandse chemische industrie), heeft zij geschreven toen zij werkzaam was bij de Technische Universiteit Delft.

Herkenning conclusies

In dit criminologisch proefschrift onderzocht Marieke Kluin regelnaleving en regelovertreding in de Nederlandse chemische industrie, en de handhaving van Brzo-regelgeving door inspecteurs. Het kabinet herkent volgens Asscher veel van de conclusies uit het proefschrift, die voor een deel over dezelfde periode gaat als een aantal onderzoeken van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). De uitkomsten van dit onderzoek onderschrijven de noodzaak van het doorvoeren van de acties die door het kabinet in gang zijn gezet naar aanleiding van de aanbevelingen van de OvV en die in de jaarlijkse voortgangsbrieven externe veiligheid worden beschreven, aldus de minister.

Raadpleeg het proefschrift