Films studenten Visual Ethnography op Beeld voor Beeld festival

Films van masterstudenten Annelies van der Ploeg, Ildikó Zonga Plájás en Dewi Plass zijn komende donderdag te zien op het BEELD voor BEELD festival 2015 in EYE Amsterdam.

BEELD voor BEELD is een documentairefestival over culturele diversiteit dat is voortgekomen uit de visuele antropologie. Het festival vertoont documentaires over uiteenlopende (sub)culturen en is een ontmoetingsplaats voor filmmakers en publiek met verschillende culturele achtergronden.

Donderdag 12 februari: New Talent Films

Het festival vindt dit jaar plaats van 11-15 februari in Amsterdam. Alle filmmakers zijn tijdens het festival aanwezig voor discussie met het publiek. Alledrie de films van onze masterstudenten vallen onder de categorie New Talent Films op donderdag 12 februari.

Annelies van der Ploeg maakte als onderdeel van haar master in culturele antropologie en ontwikkelingssociologie een documentaire over dementie en hoe als gevolg van deze ziekte iemands persoonlijkheid stap voor stap uiteenvalt. Roemeense masterstudent Ildikó Zonga Plájás maakte een film over de Donaudelta in Roemenië – het laatste Europese natuurreservaat dat op de UNESCO-lijst van werelderfgoed staat maar waar het lot van de deltabewoners onder lijkt te lijden. En Dewi Plass toont een experimentele etnografische film over Millingen aan de Rijn, een gemeenschap die al generaties lang in diepe verbondenheid leeft met de natuurkracht en dynamiek van de rivier.