Blog over briefwisseling van Clusius

Volg de maandelijkse blog over de bijzondere briefwisseling van Carolus Clusius. De brieven geven een uniek beeld van het plantenonderzoek in de zestiende eeuw.

De botanicus Carolus Clusius ( 1526-1609) correspondeerde met meer dan driehonderd verschillende plantenliefhebbers. Niet alleen uit de aristocratische of geleerde bovenlaag, waartoe hij zelf behoorde, maar ook met kooplieden, predikanten, scheepskapiteins en tuinlieden. Mannen én vrouwen.

De brieven geven een uniek beeld van de praktijk van het plantenonderzoek in de zestiende eeuw. Een periode die ook wel de ‘botanische renaissance’ wordt genoemd. Ze bieden ons een glimp van het dagelijks leven van de zestiende-eeuwse mens: er wordt geschreven over ziekte, oorlog, religieuze onverdraagzaamheid, een verwoestende aardbeving, de ongemakken van het reizen, verloren poststukken. Maar bovenal gaan de brieven over de liefde voor planten en tuinen.

Dit voorjaar verschijnt bij het Huygens ING een online editie van de Clusiuscorrespondentie. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de Universiteitsbibliotheek Leiden, waar het overgrote deel van de brieven wordt bewaard.

Volg de maandelijkse blog hier.