Story of Light Festival: magisch leren in India

Het Story of Light festival dat plaatsvindt van 14 tot 18 januari 2015 in Panaji, Goa in India, is een initiatief van Jaya Ramchandani, alumnus van de masteropleiding Astronomy and Science Based Business. Het festival valt onder ‘The International Year of Light’, een project van de VN om de wetenschappelijke doorbraken in lichtwetenschappen, de toepassingen en het belang ervan onder de aandacht te brengen bij het brede publiek.

Creativiteit, vermaak en kennis

Gelegen in het hart van Panaji, hoofdstad van Goa, zal het festival de prachtige 2 kilometer lange rivier Mandovi, omliggende historische locaties en zelfs tuinen transformeren tot een ruimte van creativiteit, vermaak en kennis. Op het festival zal er bijvoorbeeld een podium staan, maar ook zal er voor kinderen een plek zijn met unieke en opvoedende activiteiten. Het programma staat vol visuele spelletjes, dans opvoeringen, lichtshows, fotografie workshops en live performances die ons allemaal iets leren over het universum in een interactieve maar vooral leuke manier.

Een greep uit het programma

• Pedro Russo van het Leiden Observatory’s UNAWE programma spreekt over ‘The Hidden Story of Shadows and Science’. Pedro zal daarin de verborgen wereld van schaduwen doorkruisen en vertellen waarom schaduwen zo belangrijk zijn geweest in ons begrip van het universum.
  • Een Tsjechisch duo die Archibio presenteren, wat via videomapping de schoonheid van de microscopische wereld vergroot tot een gigantische schaal in publieke ruimtes.
  • Een samenwerking tussen het Verenigd Koninkrijk en India om ’s werelds grootste cyanotype afdruk (bepaald fotografisch proces zonder camera) willen maken om het publiek te betrekken in een reis langs onze connectie met zonlicht.
  • Een team van Australische dichters, musici en video en geluid artiesten presenteren in het spectaculaire koepeltheater van het planetarium Elemental, een unieke zoektocht van wetenschap, de geest en het universum.
  • Het festival zal een panel discussie houden over Configuring Light, door de London School of Economics Cities bestaande uit ambtenaren, urban planners, verlichtingsbedrijven en het publiek.
  • Het festival verwacht duizenden bezoekers, onder wie middelbaar en hoger opgeleiden studenten, lokale bewoners en toeristen. De organisatie gelooft dat iedereen die deelneemt aan het festival een nieuw inzicht krijgt over licht, wetenschap en het leven.