Rubiconsubsidie voor Kalinka Timmer

Het onderzoeksproject van de Leidse cognitief psychologe Kalinka Timmer is door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek gehonoreerd met een Rubiconsubsidie. Dit stelt haar in staat onderzoek te doen aan een gerenommeerde onderzoeksinstelling in het buitenland.

Het Leidse Rubiconproject

Slaat tweetalige twee vliegen in één klap?
Dr. K. (Kalinka) Timmer gaat onderzoek doen aan de Universitat Pompeu Fabra in Barcelona. Zij gaat haar onderzoek bij deze Spaanse universiteit uitvoeren bij het Department of Information and Communication Technologies, Speech Production and Bilingualism Group.

Het opgroeien met en regelmatig gebruiken van twee talen zorgt voor verbeterd functioneren op niet-taaltaken, zoals geheugen, aandacht en multitasking. Dit is onderzocht binnen een hoogopgeleide populatie. De onderzoeker bekijkt hier of dit naar de algemene bevolking vertaald kan worden.

Over Rubicon

Doel van het Rubicon-programma is talentvolle onderzoekers bij Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten van KNAW en NWO na voltooiing van hun promotie voor de wetenschap te behouden. Rubicon biedt recent gepromoveerde wetenschappers de mogelijkheid ervaring op te doen aan een buitenlands topinstituut (maximaal twee jaar) of aan een excellent Nederlands onderzoeksinstituut (één jaar).

De Rubiconsubsidie is vernoemd naar de rivier de Rubicon. Julius Caesar stak deze rivier over voordat hij aan zijn zegereeks begon die leidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici'. De Rubiconsubsidie gaat vooraf aan de Venisubsidie.

Meer over de Rubicons

(13 januari 2015 - MD)