Let’s talk science… in just 3 minutes!

De Universiteit Leiden doet dit jaar voor het eerst mee aan FameLab, een internationale competitie op het gebied van wetenschapscommunicatie. Jonge bètawetenschappers en medici (tussen de 21 en 40 jaar) moeten in slechts drie minuten hun onderzoek op een begrijpelijke en aansprekende manier uitleggen aan een lekenpubliek. Let op: aanmelden vóór 23 januari.

Nederlandse voorrondes

In Nederland organiseren de Universiteit Leiden, Rijksuniversiteit Groningen, Wageningen UR en Radboud Universiteit Nijmegen voorrondes voor de FameLab-competitie. De winnaars van de Nederlandse voorrondes ontvangen een 2-daagse masterclass Media and Science Communication georganiseerd door KNAW (de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) en maken kans op een plek in de nationale en internationale FameLab finale, waar 25 landen aan deelnemen.

Leidse voorronde

De Leidse voorronde vindt plaats op 17 februari 2015 in het Academiegebouw. Studenten, promovendi en jonge docenten in de natuurwetenschappen, technologie, wiskunde, geneeskunde en biologie gaan met elkaar de strijd aan. De deelnemers worden door een jury beoordeeld op de inhoud en helderheid van hun presentatie, en hun charisma. De jury bestaat uit filosoof en hoogleraar Bas Haring, vice-rector Simone Buitendijk en hoogleraar Journalistiek en nieuwe media Jaap de Jong. Voorafgaand aan de Leidse voorronde ontvangen de vijftien geselecteerde deelnemers een pitch-training van HRM Opleidingen.

Inschrijven

Jonge wetenschappers (tussen de 21 en 40 jaar) kunnen zich nog tot 23 januari  inschrijven voor de voorronde. De voorronde van Universiteit Leiden is bij te wonen door een  e-mail te sturen aan de organisatie.

Website van Famelab

Promofilmpje