Consortium RawMatTERS wint innovatieprijs

Het consortium RawMatTERS, waar de Universiteit Leiden deel van uitmaakt, heeft de ‘Knowledge and Innovation Communities (KIC) Raw Materials’ gewonnen. Deze prijs is bestemd voor innovatief onderzoek naar grondstoffen.

Innovatief onderzoek naar grondstoffen

In RawMatTERS nemen partners uit maar liefst 20 Europese landen deel. Onder hen vallen behalve de Universiteit Leiden ook de TU Delft en TNO. De wetenschappers in dit consortium zoeken naar (nieuwe) mogelijkheden voor duurzaam gebruik, winning, hergebruik of vervanging van grondstoffen, ook wel ‘raw materials’ genoemd. Het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT), dat de prijs uitreikte, verwacht van hen dat ze op dit gebied goede innovaties kunnen creëren.

Meerjarig onderzoekprogramma

KIC Raw Materials is een van de vijf grote meerjarige onderzoeksprogramma’s van het EIT. De beschikbare financiering is in de orde van grootte van 40 tot 70 miljoen euro per jaar.