Siebe Bluijs wint Verwey-schrijfwedstrijd

"Direct waren we gegrepen. Dat heeft te maken met het mysterie dat deze zinnen oproepen, terwijl de zinnen zelf kraakhelder zijn," aldus het juryrapport. Siebe Bluijs, student Literary Studies, wint de Verwey-schrijfwedstrijd.

Een nieuw begin

'In Parijs houdt een man al geruime tijd de gemoederen bezig. Elke ochtend, zo weet men, stapt de man naast zijn bed in een kamer met geblindeerde ramen. Na een koude douche verschoont hij zijn oordoppen. Daarna zet hij een neusclip op en bindt zichzelf een blinddoek om.

Zo begint het verhaal van Siebe Bluijs. De jury was direct gegrepen en linkt dat aan het mysterie dat de zinnen oproepen, terwijl die zinnen zelf kraakhelder zijn, droog, feitelijk. Er wordt alleen beschreven wat er gebeurt, er worden geen emoties ingevuld, de lezer mag zelf aan de slag.

Verwey-schrijfwedstrijd

Iedereen mocht er aan meedoen: de Verwey-schrijfwedstrijd. Een verhaal van maximaal 500 woorden met als thema 'Nieuw begin'. Meer dan honderd teksten werden er ingezonden, waarvan velen gingen over kindertijd, huwelijken en levens. Naast Siebe Bluijs prees de jury ook de verhalen van Maartje Spoelstra, Andrea Kluitmann en Gert-Jan van den Bemd.

De jury bestond uit Hanna Bervoets, Yannick Dangre en Niña Weijers, drie van de acht gastschrijvers die dit semester te gast zijn aan de Universiteit Leiden.