Nieuwe Master Class over sterrenkunde voor scholieren

De eerste editie van een nieuwe reeks sterrenkunde master classes bestaat uit zes lessen en heeft als thema ‘exoplaneten’ - planeten buiten ons zonnestelsel. Zo'n twintig enthousiaste leerlingen van tussen de 11 en 13 jaar oud heeft zich vrijwillig aangemeld voor deze buitenschoolse activiteit. Universe Awareness (UNAWE) en TEMI Nederland hebben een nieuwe reeks sterrenkundemasterclasses gestart in samenwerking met het Montaignelyceum in Den Haag.

Op 30 oktober startte de eerste master class waarin promovendus Jens Hoeijmakers van de Leidse Sterrewacht een introductie gaf van sterrenkunde in het algemeen. Op 6 november, nam docent Johan Neuteboom de klas mee naar de Rijswijkse sterrenwacht voor een echt kijkje in het heelal. In de derde masterclass geeft Jens weer een college, ditmaal over exoplaneten. Op 20 november gaat de groep opnieuw op reis; ze gaan naar het Junior Science Lab van de Universiteit Leiden. Tijdens deze sessie bootsen ze een ‘overgang’ na van een exoplaneet — de planeet beweegt voor zijn moederster langs en blokkeert daarmee een beetje sterlicht.

In de afsluitende twee masterclasses wordt er een gloednieuw telescopensysteem getest in een lessituatie: LCOGT, het Las Cumbres Observatory Global Telescope netwerk. Dit netwerk bestaat uit elf 1- en 2-meter telescopen die een wereldwijde dekking verzorgen van de nachtelijke hemel. Op elk moment van de dag zijn er tenminste een paar telescopen actief op de nachtzijde van de Aarde. Naast een onderzoekscomponent heeft LCOGT ook educatieve doelstellingen. Sterrenkunde-educatoren krijgen een aantal uren waarneemtijd toebedeeld om kinderen in aanraking te brengen met echte observaties via enorme professionele telescopen. In de masterclasses selecteren de leerlingen een exoplanetenovergang die ze willen waarnemen en fotograferen die daarna daadwerkelijk vanaf een afstand met de LCOGT. En als kers op de taart kiezen ze een aantal mooie exotische ruimteobjecten waarvan ze een leuke foto willen. Met de On Sky comonent zijn ze in staat om de observatie live te bekijken en de resulterende foto onmiddelijk doorgestuurd te krijgen.

Na de eerste reeks master classes deze herfst hebben UNAWE en TEMI nog twee series gepland staan samen met het Montaignelyceum. Die vinden komende winter en lente plaats.
Meer informatie volgt op de website van UNAWE.

Over Universe Awareness

Universe Awareness (UNAWE) is een uniek programma dat de schoonheid en grootsheid van het heelal gebruikt om kinderen van 4-10 jaar te inspireren, met name uit kansarme situaties. Het project gebruikt sterrenkunde om een gevoel van perspectief en wereldburgerschap bij te brengen en de interesse voor wetenschap te stimuleren tijdens een cruciale periode in de ontwikkeling van een kind.