Hoe herken je een radicaliserende jihadist?

Zijn Syriëgangers via hun uiterlijk te traceren? Is het dragen van een baard een signaal van radicalisering bij moslims? Onderzoekers van het Centre for Terrorism and Counterterrorism beweren van niet.

Daan Weggemans, Edwin Bakker en Peter Grol hebben een kleinschalig onderzoek gedaan naar signalen van radicalisering. Volgens de onderzoekers vertonen de Nederlandse jihadstrijders een aantal overeenkomsten. Ze komen vaak uit achterstandswijken, zijn laag- tot middelmatig opgeleid en sluiten zich tijdens hun radicalisering af van hun omgeving. Het is echter niet mogelijk om jihadisten via hun uiterlijk te traceren. Het dragen van een baard wordt ten onrechte gezien als signaal van radicalisering bij moslims.

Het is voor het eerst dat een dergelijke onderzoek is gedaan en ondanks de kleine opzet kreeg het aandacht van diverse media:

Dhr. Daan Weggemans MSc

Daan Weggemans is als promovendus verbonden aan het Centre for Terrorism and Counterterrorism. Op het CTC doet hij onder andere onderzoek naar de-radicaliserings- en re-integratietrajecten van gewelddadige extremisten, de (rechts-)zaak van Anders Behring Breivik en nieuwe terrorisme strategieën en technologieën.

Dhr.prof.dr. Edwin Bakker

Edwin Bakker is hoogleraar (Contra-)Terrorisme aan de Universiteit Leiden en directeur van het Centre for Terrorism & Counterterrorism in Den Haag. Zijn onderzoeksonderwerpen zijn radicalisering en jihadistisch terrorisme in het algemeen en profielen van (jihadistische) terroristen in het bijzonder. Daarnaast richt zijn onderzoek zich op het omgaan met (angst voor) terrorisme en beleidsimplicaties op dit terrein.

Studeren in Den Haag

Masters
Crisis and Security Management

Onderwijs voor professionals