Centre for Sustainability presenteert plannen tijdens bijeenkomst Verenigde Naties

Het nieuwe Centre for Sustainability, een samenwerking van de Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft en de Erasmus Universiteit, presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst van de International Resource Panel van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties in Rotterdam (UNEP).

Circular economy

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu trad op als gastheer. Het Centre for Sustainability, dat zich richt op het duurzaam en efficient gebruik van grondstoffen in een samenleving die steeds meer verstedelijkt, tegenwoordig vaak een ‘circular economy’ genoemd,  kreeg de gelegenheid om zijn plannen en doelstellingen te presenteren aan de panelleden en ontving waardevolle feedback en advies.

Arnold Tukker, wetenschappelijk directeur Centrum voor Milieu Wetenschappen Leiden, Erwin van der Laan van de Erasmus Universiteit Rotterdam en David Peck van de TU Delft presenteerden de ambitie en uitdagingen, doelen en propositievoorbeelden.

Het advies

Panelleden onder wie Maarten Hajer (directeur Planbureau voor de Leef- omgeving), Ernst von Weizsäcker (voormalig directeur Wuppertal Institute, co-voorzitter van de Club van Rome) en Paul Ekins (directeur University College London, Institute for Sustainable Resources) reageerden enthousiast. Zij adviseerden om aandacht te claimen van beleidsmakers en het bedrijfsleven om middelen efficiënt in te zetten en om te investeren in de link tussen onderzoek, bedrijfsleven en beleid en dit naar het hart van het centrum te brengen. Studenten die aanwezig waren adviseerden om de jongere generatie aan boord te houden om veranderingen te kunnen realiseren.

Meer informatie

Een video-impressie wordt binnenkort op de website van het Centrum voor Duurzaamheid binnenkort geplaatst. Een launch event van het Centrum zal worden georganiseerd in het voorjaar van 2015.

Website Centre for Sustainability