‘Good for you, great for me’, zo luidt het credo van mediation

Op 7 november deden twee teams van het Leiden Leadership Programme (LLP) mee met de allereerste Business Mediation Competition Nederland. Met resultaat!

Bij mediation ga je samen op zoek naar een oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Afgelopen vrijdag kregen vijf honoursstudenten op de 23ste verdieping van Houthoff Buruma de kans om hun mediation- en onderhandelingsskills in de praktijk te tonen en dat ging ze heel goed af!

Mediation voor studenten

Het Centrum voor Conflicthantering (CVC) organiseerde een wedstrijd naar het voorbeeld van de ICC Mediation Week, een wedstrijd tussen universiteiten van over de hele wereld die elk jaar in Parijs wordt gehouden. De hoofdprijs in de Nederlandse wedstrijd was een wild card voor ‘Parijs’. Lennard Kosterman en Emilie Stumphius vormden team Leiden 1, Sarah Steutel, Jolijn Hooghwinkel en Anna Nijmeijer team Leiden 2. Onder leiding van Wendy Versteeg (docent bij het LLP en MfN-registermediator) trainden zij afgelopen weken op het gebruik van de ‘mutual gains approach’ om goed voorbereid te zijn op de onderhandelingen.

Spanning, business en intrige

Met behulp van een mediator moesten de teams tijdens de onderhandeling naar wederzijds voordeel zoeken. Beide teams kwamen in de voorronde twee keer in actie, eenmaal als partner van een miljoenenbedrijf in hang- en sluitwerk, en eenmaal als de eigenaren van ‘Coffee Quick’, een familiebedrijf dat was gebaat bij de domeinnaam van, zo bleek later, een in de drugs verzeild geraakte groep zakenmannen. Ondanks de sterke mediations van team 2 hield de wedstrijd hier voor hun helaas op. Zij volgden nog wel een speed lecture van John Bosnak en hebben team 1 met verve aangemoedigd! Lennard en Emilie vertegenwoordigden in de halve finale een fabrikant van pijpleidingen met grote financiële schade na een fout in het productieproces. Tot hun verbazing en blijdschap gingen zij door naar de finale. Het werd een zinderende zaak tussen twee bevriende CEO’s van bedrijven die van elkaar afhankelijk waren, maar dat in de toekomst wellicht niet meer zouden zijn…

V.l.n.r.: Jolijn Hooghwinkel, Anna Nijmeijer, Lennard Kosterman, Emilie Stumphius, Sarah Steutel en Wendy Versteeg.

Een mooi resultaat

Maastricht ging er in de finale helaas met de winst vandoor, maar de dag kreeg nog een staartje. Omdat Maastricht al een team heeft geregistreerd voor de ICC besloten zij om hun wild card af te staan aan Leiden! Dat betekent dat Lennard en Emilie in februari 2015 afreizen naar Parijs voor de ICC Mediation Week. Al met al hebben de teams een leerzame, spannende en gezellige dag gehad. Overtuigd van de mogelijkheden van mediation gaan Lennard en Emilie hun uiterste best doen om in Parijs weer in de finale te komen!