Overeenkomst bouwplan Sterrenwachtlaan getekend

De Universiteit Leiden en Janssen de Jong Projectontwikkeling hebben op 15 oktober een overeenkomst ondertekend voor de ontwikkeling van 33 woningen op het terrein van de Leidse Sterrewacht.

Bouwplan al ontworpen

Janssen de Jong realiseert het bouwplan dat WAM-architecten in 2012 in nauw overleg met de Universiteit Leiden heeft uitgewerkt: de universiteit wenste een woongebied dat qua uitstraling goed zou passen bij de gerenoveerde Oude Sterrewacht. 'De universiteit heeft alle vertrouwen in een kwalitatief hoogwaardige uitwerking van het plan', aldus Willem te Beest, vice-voorzitter van het College van Bestuur.

Artist's impression van het nieuwe Sterrewachtgebied

Herenhuizen, appartementen en cottagewoningen

Janssen de Jong start naar verwachting in het eerste kwartaal van 2015 met de verkoop (op tekening) van de afzonderlijke woningen op het Sterrewachtterrein. Op de fraaie locatie in de Leidse binnenstad, gelegen aan de singel, komen 33 nieuwe woningen: twaalf statige herenhuizen die op het water uitkijken, zeventien appartementen in een woontoren en drie nieuwe cottagewoningen. Daarnaast wordt een poortgebouw opgetrokken. De start van de nieuwbouw is medio 2015 voorzien. De al bestaande cottagewoningen aan de Sterrenwachtlaan, die buiten de sloop van de vorige bebouwing bleven, gaan niet mee in de verkoop; ze blijven in bezit van de universiteit.

Ondertekening van de overeenkomst tussen Willem te Beest, vice-voorzitter van het College van Bestuur, en Mark van Doorn, directeur van Janssen de Jong Projectontwikkeling.

Alleen grond onder woningen verkocht

De Universiteit Leiden verkoopt naast het bouwplan ook de grond onder de woningen. De Sterrenwachtlaan zelf blijft in eigendom van de universiteit vanwege het bestemmingsverkeer naar de Sterrewacht en de naastgelegen universitaire gebouwen. Dit geldt ook voor een strook groen direct langs de singel waarop het Sterrewachtpark wordt aangelegd. Dit gaat deel uitmaken van ‘langste park van Nederland’, het Singelpark, dat langs de gehele binnenzijde van de Leidse singelring wordt aangelegd.