Hoge notering voor Universiteit Leiden op THE-wereldranglijst

De Universiteit Leiden is met een 64ste plaats de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit in de Times Higher Education Ranking (THE). Leiden stijgt drie plaatsen ten opzichte van vorig jaar. THE rangschikt op onderwijs, onderzoek en innovatie.

Samenwerkende universiteiten vormen top-3

En ook dit jaar vormt de Universiteit Leiden samen met partners TU Delft (op 71) en Erasmus Universiteit Rotterdam (72) de Nederlandse top 3 in de ranking.

Nederland derde kennisland

Nederland als geheel doet het, evenals in voorgaande jaren, ook erg goed in deze ranglijst. Ons land wordt aangemerkt als derde ‘kennisland’ na de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Nummer 1

Op nummer 1 van dit jaar staat het wat minder bekende California Institute of Technology (Caltech), gevolgd door Harvard, Verenigde Staten (2) en Oxford, Groot Brittannië (3). Onbetwist Europees koploper is Groot Brittannië met vier universiteiten in de top 25 en elf in de top 100. Duitsland en Nederland staan ex equo op 2 met beide zes universiteiten in de top 100, De beste universiteit op het Europese vasteland is, op 13, de ETH (Swiss Federal Institute of Technology) in Zürich, Zwitserland. Opvallend bescheiden is de positie van Frankrijk, met maar twee universiteiten in de top 100; de eerste is de École Polytechnique in Parijs, op 61.

Over de THE-ranking

Het weekblad The Times Higher Education (THE) publiceert sinds 2004 de THE World University Rankings. De THE beoordeelt de instellingen op verschillende indicatoren op het gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie. De THE baseert zijn ranking op data die worden geleverd door Thomson Reuters. Belangrijke data voor het opstellen van de ranglijst zijn het aantal citaties en de resultaten van een survey onder wetenschappers over de reputatie van universiteiten op het gebied van onderwijs en onderzoek. De volledige lijst en de toelichting daarop, worden pas later vandaag gepubliceerd op de site van THE.

De volledige THE-ranking is te zien op de  site van THE