Matilda Greig winnaar Fruinprijs 2014

Tijdens het openingscollege van de opleiding Geschiedenis op dinsdag 2 september is de jaarlijkse Fruinprijs voor beste masterscriptie van het afgelopen jaar uitgereikt. Winnaar is Europaeum studente Matilda Greig met haar scriptie ‘Narrating war and nationality: Identity as presented in the memoirs of Grande Armee veterans of the 1807-1814 Peninsular War’.

De Fruinprijs, vernoemd naar de Nederlandse historicus Robert Fruin, bestaat uit een oorkonde en een geldprijs van €250,-. De winnaar wordt gekozen door een driekoppige jury, bestaande uit docenten van de opleiding Geschiedenis. Dit jaar bestond de jury uit: dr. Anita van Dissel (voorzitter), dr. Damian Pargas en dr. Louis Sicking.

Juryrapport

De jury schreef het volgende over de prijswinnende scriptie:

"Matilda Greig schreef met  ‘Narrating war and nationality: Identity as presented in the memoirs of Grande Armee veterans of the 1807-1814 Peninsular War’ een verbluffend knap geschreven scriptie over identiteitsvorming van Franse veteranen in de Spaanse oorlog van 1807-1814 op basis van hun memoires. Het onderzoek is ingebed in de rijke historiografie over (Napoleontische) oorlogvoering, nationale identiteit en wat ik gemakshalve samenvat onder ‘geheugencultuur’. Hoewel veteranen achteraf vaak patriotisme noemden als motiverende factor, waren hun regionale identiteiten  sterker dan nationale. Ook in de karakterisering van de vijand – de Britten en Spanjaarden – onderscheidden de veteranen zichzelf in hun memoires niet als typisch ‘Frans’. Zij voelden zich in de eerste plaats militair. In verband met de strikte regels van het Europaeum curriculum is dit een in omvang beperkte scriptie, maar in originaliteit, methodologie en argumentatie maakt zij haar nominatie meer dan waard."