Universiteit betreurt slachtoffers vliegtuigramp

Wij betreuren het overlijden van onze student Laurens van der Graaff, voormalig medewerker Willem Witteveen en diens echtgenote Lidwien Heerkens, beiden ook alumni van onze universiteit. Zij kwamen om bij de vliegtuigramp met het toestel van Malaysia Airlines op 17 juli.

Laurens van der Graaff

Laurens van der Graaff was samen met zijn vriendin Karlijn Keijzer op weg naar een vakantie in Indonesië. Hij studeerde aan de Lerarenopleiding Nederlands van de universiteit. Hij was in 2012 geselecteerd voor het Eerst de Klas-traineeship van het Ministerie van OCW. Daarnaast volgde hij een leiderschapsprogramma met een stage in het bedrijfsleven. Laurens was een talentvolle en veelbelovende student. Hij ontwikkelde onder andere voor Shell educatief lesmateriaal over energievraagstukken voor het voortgezet onderwijs.

Willem Witteveen

Willem Witteveen, senator voor de PvdA, zat samen met zijn vrouw Lidwien Heerkens en hun dochter Marit in het ramptoestel. Witteveen studeerde rechten aan de Universiteit Leiden en was hier van 1979 tot 1989 verbonden als wetenschappelijk medewerker Staatsrecht. In 1988 promoveerde hij cum laude op zijn dissertie over retorica en recht. In deze Leidse periode was Witteveen ook een tijd lang secreteris van de redactieraad van het Leids universitair weekbladMare. Vanaf 1990 was Witteveen hoogleraar rechtstheorie en retorica aan de Tilburg Law School.

Lidwien Heerkens

Zijn echtgenote Lidwien Heerkens studeerde Engelse taal- en letterkunde in Leiden. Ze was inspecteur hoger onderwijs bij de Inspectie van het Onderwijs. Hun betrokkenheid bij de universiteit reikte verder dan werk of studie. Witteveen en Heerkens zijn beiden ook voorzitter geweest van het bestuur van het LAK-theater van de Universiteit Leiden.

Wij wensen familie, vrienden en (oud)collega’s veel sterkte toe.

Nationale rouw

23 juli is uitgeroepen tot dag van nationale rouw. Meer informatie