Studenten van drie universiteiten werken samen in Honours Class

Het valt niet te ontkennen dat onze maatschappij onderhevig is aan een sterke digitalisering. Wie heeft er tegenwoordig bijvoorbeeld geen smartphone of tablet? Deze ontwikkeling gaat samen met een groeiend belang naar cybersecurity. Maar wat is cybersecurity eigenlijk? In de Honours Class ‘Cybersecurity: Legal, Philosophical and Technical Dimensions’ hebben studenten van de TU Delft, de Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit Rotterdam zich over deze vraag ontfermd.

Diversiteit in docent en student

In vijf bijeenkomsten kregen de studenten lezingen van bijzondere en diverse gastsprekers, experts op het terrein van cybersecurity, komende van de TU Delft (o.a. prof.dr. Jan van den Berg en prof.dr. Michel van Eeten) tot het Centre for Terrorism and Counterterrorism (mr. Serge Boeke). Ook de studenten zelf kwamen vanuit verschillende hoeken, variërend van Politicologie tot Technische Natuurkunde.

Ruimte voor discussie

De studenten werden ook zelf aan het werk gezet; in presentaties en debatten kregen zij uitgebreid de mogelijkheid om hun eigen opinie te verkondigen. Maar al te graag werd er meegedacht over prangende vragen. Want hoe zorg je er eigenlijk voor dat overheden  samenwerken om hun systemen te beschermen en daarmee niet de vrijheden van inwoners schenden? En wie is er verantwoordelijk voor de veiligheid op Cyberspace?

Deze  interdisciplinaire class, georganiseerd door het Centre for Safety & Security, is het bewijs van een succesvolle samenwerking tussen de drie universiteiten. Deze Honours Class zal in juni 2015 weer worden aangeboden.