Leiderschap tonen doe je in de praktijk

74 masterstudenten van het Leiden Leadership Programme ontvingen 27 juni hun certificaat na een jaar intense persoonlijke ontwikkeling en praktijkervaring. ‘Ik heb geleerd de kwaliteiten van anderen te onderkennen', vertelde student Larissa Kalle. De toekomstige leiders zijn er klaar voor.

Uitreiking certificaten

Het Leiden Leadership Programma (LLP) is het interdisciplinaire honoursprogramma voor Leidse masterstudenten die meer willen en meer kunnen. Die volgen een pakket van 15 EC bovenop hun masterstudie. 74 masterstudenten hebben in groepjes opdrachten uitgevoerd voor bedrijven of maatschappelijke instellingen. Tijdens een feestelijke ceremonie met familie en vrienden in de Marekerk blikten ze, onder andere in tweets, terug op wat ze waren tegen gekomen, inhoudelijk en in de onderlinge samenwerking.

Fien van Rossum

Persoonlijke ontwikkeling en een beetje lijden

Twee deelnemers vertelden over hun ervaringen in het programma. Naast de praktijkopdracht krijgen LLP-studenten vaardighedentrainingen waarbij studenten zichzelf en elkaars eigenschappen beter leren kennen en benutten. ‘Door het programma heb ik geleerd samen te werken en de kwaliteiten van anderen te onderkennen, vertelde Larissa Kalle. ‘Het is een privilege om dit te mogen doen – ook al voelde het soms als lijden met een lange ij.' Leiderschap is niet altijd even makkelijk of voorspelbaar. Fien van Rossum was vooral verbaasd dat ze haar teamleden zo goed had leren kennen: 'Je leert ze beter kennen dan je beste vrienden.' Met haar groep heeft ze voor de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een antwoord gevonden op de vraag hoe decentralisatie van overheidstaken meer bekendheid kan krijgen. De ansichtkaarten die komend najaar in veel gemeenten worden verspreid, zijn bedacht door dit LLP-groepje.

Lennard van Venrooij

Ode aan het programma

Zo’n groep creatieve studenten met leiderschapskwaliteiten trekt natuurlijk het programma naar zich toe. Ze hebben gezamenlijk een ode gemaakt aan het programma en de leiding. Met student Lennard van Venrooij als dirigent werd het lied gezongen door de hele groep, ter plekke opgenomen en aangeboden aan de programmaleiding.

'Zoveel beter geworden dan je zelf dacht'

Programmadirecteur Menno Mennes sloot de ceremonie af met een heuse commencement speech. Hij constateerde: ‘Velen van jullie zijn zoveel beter geworden dan je zelf dacht.' Na een jaar lang praten over het belang van motivatie voor leiderschap stuurde hij zijn studenten de wereld in met de woorden van Mahatma Gandhi: ‘My life is my message.'

(1 juli 2014/ LLP-alumnus Mike Spaans)