Edwin Bakker in Nieuwsuur over terreurgroep ISIS en de Syriëgangers

Edwin Bakker was zondag 15 juni te gast in het actualiteitenprogramma Nieuwsuur. Hij gaf daar zijn visie over de terreurgroep Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIS).

Vorige week zette ISIS foto's op Twitter waarop te zien zou zijn hoe de extremisten Iraakse soldaten executeerden nadat die zich overgaven. Ook is er een propagandafilm vrijgegeven waarin de strijders hun aanslagen, moordpartijen en massaslachtingen tonen. Nieuwsuur praatte zondagavond met Edwin Bakker over de gruwelbeelden.

Uitzending gemist? Bekijk het hier online:
Nieuwsuur - "Moordpartijen ISIS op foto en video"

Internationale aandacht

Niet alleen binnenlandse media doen een beroep op de hoogleraar van het Centre for Terrorism and Counterterrorism (CTC), maar ook de buitenlandse media zijn geïnteresseerd naar zijn visie over ISIS en de (teruggekeerde) Syriëstrijders.

Prof. dr. Edwin Bakker

Edwin Bakker is hoogleraar (Contra-)Terrorisme aan de Universiteit Leiden en directeur van het Centre for Terrorism & Counterterrorism in Den Haag. Zijn onderzoeksonderwerpen zijn radicalisering en jihadistisch terrorisme in het algemeen en profielen van (jihadistische) terroristen in het bijzonder. Daarnaast richt zijn onderzoek zich op het omgaan met (angst voor) terrorisme en beleidsimplicaties op dit terrein.

Meer weten?

Leiden Safety and Security Blog:
ISIS: Jihadists’ new forerunner?