Alumnus Maarten Feteris nieuwe president Hoge Raad

Maarten Feteris wordt de nieuwe president van de Hoge Raad. De 54-jarige Feteris, die al vicepresident was van dit hoogste rechtscollege in Nederland, gaat op 1 november aan de slag.

Feteris volgt Geert Corstens op, die 6 jaar president van de Hoge Raad is geweest. Hij is sinds 2008 raadsheer bij de Hoge Raad. Daarvoor was Feteris onder meer belastingadviseur. Hij studeerde Nederlands recht aan de Universiteit Leiden en was daar ook verbonden als wetenschappelijk medewerker. Hij studeerde daarnaast fiscaal recht aan de Universiteit van Amsterdam waar hij in 1993 promoveerde. Sinds 1994 is hij hoogleraar belastingrecht aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Dit jaar verscheen van zijn hand het boek ‘Beroep in cassatie in belastingzaken’. Als een van zijn inspiratiebronnen noemt hij  hoogleraar Hans Verheul van de Universiteit Leiden, waar hij zijn eerste baan had. “Van hem heb ik geleerd dat juridische techniek maar een eerste begin is als je wilt bepalen wat het recht is. Als het ging om een aanvaardbaar eindresultaat was hij bereid een zeer grote vrijheid te nemen”.