Miriam van de Kamp presenteert haar nieuwe boek “De veerkracht van wijken”

Op 7 maart 2014 werd het boek “De veerkracht van wijken” van dr. Miriam van de Kamp in theater De Nieuwe Regentes gepresenteerd. Voor deze gelegenheid werd Van de Kamp geïnterviewd door verschillende kranten. Naast de aandacht in de geschreven media, was zij ook studiogast bij De Kennis van Nu, een radioprogramma van de NTR (Radio 5).

De veerkracht van wijken

De veerkracht van wijken gaat over de leefbaarheid van buurten. Een onderwerp dat al jaren hoog op de agenda staat van politiek, bestuur en beleid. In het boek schetst Van de Kamp de geschiedenis van drie wijken, met hun hoogte- en dieptepunten – en de tekenen van herstel. Zij richt de schijnwerper niet op de zogeheten krachtwijken, maar op wijken in Den Haag, Nijmegen en Utrecht die in de lift lijken te zitten. Hoe hebben zij dat voor elkaar gekregen, en heeft hun revival iets te maken met hun historische karakter? Van de Kamp sprak daarover met stedelijke professionals, en met gevestigde en nieuwe bewoners. Zij bekeek wat overheden, woningcorporaties, maar ook wijkorganisaties en actieve bewoners hebben gedaan om het wonen in buurten te veraangenamen.
Het boek biedt geen recept voor het erbovenop helpen van een buurt. Wel heeft Van de Kamp patronen en factoren in kaart gebracht die bepalend zijn voor de revitalisering van wijken.

In de media

• Radio 5: Veerkrachtige wijken
    Van de Kamp was donderdagavond 6 maart te gast bij De Kennis van Nu, een radioprogramma van de NTR. Via de link hierboven kunt u luisteren naar het interview.

Bestellen?

De veerkracht van wijken wordt uitgegeven door Uitgeverij De Nieuwe Haagsche. Het ISBN-nummer van het boek is 978-94-91168-60-4. U kunt het boek bestellen via de website van De Nieuwe Haagsche.

Dr. Miriam van de Kamp

Miriam van de Kamp was tijdens het schrijven van dit boek als postdoc onderzoeker verbonden aan het Centre for Modern Urban Studies. Zij werkte aan het deelproject Revitalisering van stadsbuurten binnen het NICIS project Sociale mobiliteit: individuen, groepen en buurten. Partners in dit project waren de Universiteit van Amsterdam, de steden Almere, Amsterdam, Delft, Den Haag, Nijmegen en Utrecht en woningbouwcorporatie Mitros.

Zie ook

Dr. Miriam van de Kamp