Leidse Sterrewacht toneel voor kinderworkshop programmeren

Op donderdag 1 mei zetten gemotiveerde leerlingen hun kamp op aan de Leidse Sterrewacht, waar Universe Awareness gastheer was van een Coderdojo workshop. Coderdojo is een mondiaal project waarin vrijwilligers kinderen leren om codes te schrijven voor computerspellen, websites of apps te bouwen of zelfs robots te programmeren! De workshop was onderdeel van het Space Kamp 2014 in Noordwijk.

Space Kamp 2014

Tijdens de meivakantie namen 30 kinderen deel aan Space Kamp 2014 in Noordwijk. Het programma was rijk gevuld met leuke en leerzame activiteiten en spelletjes, zoals koken in de ruimte, raketten bouwen en een bezoek aan het Space Expo museum van de Europese Ruimtevaartorganisatie.

Programmeren is de toekomst

Tijdens het kamp leerden de aanstormende astronautjes vaardigheden die ze nodig hebben om daadwerkelijk de ruimte in te gaan als ze later groot zijn. En de vaardigheid die essentieel is voor werken in de ruimte of in sterrenkunde is programmeren! In de toekomst zal het voor de meeste banen zelfs noodzakelijk zijn om te kunnen programmeren.

Het is een geweldige manier om kinderen de leuke kanten te laten zien van technologie en computers, niet alleen door computerspellen te spelen maar ook door te programmeren en ontwerpen.

Over Coderdojo

Coderdojo is een open source beweging, gerund door vrijwilligers die graag hun kennis delen over programmeren en weten hoe belangrijk het is om kinderen al op vroege leeftijd in aanraking te brengen met computertaal. Op dit moment zijn er clubs in 43 landen, die samen elke week meer dan 10.000 kinderen leren over programmeren. Omdat het project open source is, is elke Coderdojo workshop verschillend en kan het worden georganiseerd door vrijwilligers van over de hele wereld. Toch is de essentie steeds hetzelfde. Het draait allemaal om leren programmeren, nieuwe vriendjes maken en supergave dingen in elkaar zetten!

Over Universe Awareness

Universe Awareness (UNAWE) is een uniek programma dat de schoonheid en grootsheid van het heelal gebruikt om kinderen van 4-10 jaar te inspireren, met name uit kansarme situaties. Het project gebruikt sterrenkunde om een gevoel van perspectief en wereldburgerschap bij te brengen en de interesse voor wetenschap te stimuleren tijdens een cruciale periode in de ontwikkeling van een kind.

EU Universe Awareness website