Kickstart het heelal - Crowdfunding voor Universe in a Box

Het project Universe Awareness (UNAWE) van de Universiteit Leiden organiseert een Kickstarter crowdfunding campagne om de lespakketten van 'Universe in a Box', een lespakket voor sterrenkunde, zoveel mogelijk te kunnen verspreiden onder kansarme gemeenschappen over de hele wereld. De campagne werd gelanceerd tijdens een internationale conferentie over communicatie van wetenschap en techniek in Brazilië (PCST 2014).

Educatief en interactief

Universe in a Box is een educatief lespakket, ontwikkeld om leerkrachten te helpen in het lesgeven over sterrenkunde en ruimtevaart aan kinderen van 4 tot 10 jaar oud over de hele wereld. Universe in a Box biedt meer dan 40 praktische activiteiten, samen met de materialen en modellen om ze uit te voeren. Het pakket is gemaakt om te voldoen aan de vraag om praktische en interactieve lesmaterialen om sterrenkunde in de klas te brengen.

Jong inspireren voor wetenschap

Pedro Russo, internationaal coördinator van UNAWE, legt uit: ‘Het idee achter Universe Awareness is om de schoonheid en grootsheid van het heelal te gebruiken om jonge kinderen te inspireren om interesse in wetenschap en technologie te ontwikkelen en een gevoel aan te wakkeren voor wereldburgerschap. Universe in a Box is de materialisatie van dat idee’.

Verzenden aan ontwikkelingslanden

Het budget dat wordt verzameld met de campagne wordt gebruikt om het pakket naar ontwikkelingslanden te sturen en om leerkrachten te trainen in het gebruik ervan. De Kickstartercampagne loopt van 9 mei tot 10 juni en heeft als doelstelling om €15.000 binnen te halen. Het is een van de eerste Kickstartercampagnes in Nederland, waarvan de website vorige week is gelanceerd.

En verder