Verslag excursie HAL Allergy

Op vrijdag 25 april 2014 ging een 18 koppige delegatie van het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden op bezoek bij Hal Allergy te Leiden om eens een kijkje in de keuken te nemen van één van de topspelers op het gebied van allergievaccinaties.

Achtergrond

Het NGL werd ontvangen door Harry Flore, CEO HAL Allergy, waarna Paul van Rijn, International Marketing & Sales Director een algemene en historische introductie van HAL Allergy presenteerde. Het bedrijf werd in 1959 opgericht in Haarlem door de heer Kuiper onder de naam Haarlem Allergeen Laboratorium (HAL) en betrok de huidige gebouwen op het Bioscience Park Leiden in 2009. Al sinds de oprichting zijn er contacten met de Universiteit Leiden, met name met de allergologen Voorhorst en Spieksma. Hierna volgde een kort overzicht over het productieproces van de medicijnen: de grondstoffen uit de natuur (pollen), de harvesting/collection ervan, de extractie om de tussenproducten te bereiden en de mixing.

Allergieën

Een uitgebreide lezing over de wetenschappelijke aspecten werd gehouden door Dirk-Jan Opstelten, R&D Director. De ziekte allergie werd geïntroduceerd en uitgelegd waarom het altijd een immuunziekte is. Een overzicht van de diverse vormen van allergie werd gepresenteerd, met nadruk op allergie van de luchtwegen (20% van de populatie) en de invloed van luchtverontreiniging hierop. Voedselallergie (1 tot 5% van de populatie) is in vergelijking vaak veel ernstiger.

Immunotherapie

De behandeling immunotherapie kan helpen de symptomen van allergie te verminderen. Hierbij wordt de patiënt behandeld met oplopende doseringen allergeen, die later minder frequent worden toegediend. Door modificaties in het allergeen (ontwikkeling allergoide) is de behandeling minder gevaarlijk. Bij HAL R&D heeft men als doel de allergeen immuuntherapie te verbeteren. Belangrijke aspecten zijn route toediening preparaat, consistente kwaliteit, dosering en gebruik van andere indicaties. Een project van deze omvang duurt gewoonlijk meer dan 10 jaar.

Samengevat was het een boeiende excursie met een vriendelijke en gastvrije ontvangst.