Prestigieuze Descartes-Huygensprijs uitgereikt aan Bénédicte Fauvarque-Cosson

Bénédicte Fauvarque-Cosson wint deze prestigieuze prijs voor haar bijdrage aan het debat over het Europees contractenrecht. Komend jaar is zij voor een aantal onderzoeksverblijven in Leiden en verzorgt zij onder meer een masterclass rechtsvergelijking voor de promovendi.

De feestelijke uitreiking van de Descartes-Huygensprijs vond plaats op dinsdag 18 maart 2014 te Parijs. Vanuit Leiden waren Alex Geert Castermans, Ruben de Graaff en Matthias Haentjens daarbij aanwezig. Zij woonden ook het erebanket bij in de residentie van de Nederlandse ambassadeur.

Bénédicte Fauvarque-Cosson

Fauvarque-Cosson (1966) is hoogleraar privaatrecht (droit comparé des contrats, droit international privé, droit européen) aan de Université Panthéon-Assas (Paris II). Haar wetenschappelijk werk geniet grote erkenning. Fauvarque-Cosson bekleedt dan ook vooraanstaande functies in Frankrijk. Zo is zij directeur scientifique van de Recueil Dalloz en leidinggevend aan organisaties die zich toeleggen op rechtsvergelijking.

Ook in diverse Europese samenwerkingsverbanden heeft zij een prominente positie. Fauvarque-Cosson heeft een voortrekkersrol bij de ontwikkeling van instrumenten om grensoverschrijdende contracten te faciliteren en is speciaal adviseur van de vicepresident van de Europese Commissie, Viviane Reding.

Masterclass rechtsvergelijking promovendi

In het kader van de Descartes-Huygensprijs zal Fauvarque-Cosson het komende jaar regelmatig in Leiden zijn. Op het programma staan onder meer een masterclass voor rechtsvergelijking met promovendi, waarbij ook  John Cartwright, hoogleraar in Leiden, Oxford en Parijs, zal aanschuiven. In het verlengde hiervan zal later dit jaar een aantal Leidse promovendi naar Parijs afreizen.

Interaction between Legal Systems en Cleveringabijeenkomst

In het najaar zal Fauvarque-Cosson colleges verzorgen in de master, bij het vak Interaction between Legal Systems en Transnationaal Vermogensrecht (‘French and Dutch reflections on a European Sales Law’). Fauvarque-Cosson zal ook deelnemen aan het grote Interaction between Legal Systems-congres dat van 21 tot en met 23 januari 2015 zal plaatsvinden.

Verder staat een symposium over Europees contractenrecht en de op handen zijnde hervorming van het Frans verbintenissenrecht op het programma in Parijs, ter gelegenheid van de Cleveringabijeenkomst op 26 november.

Descartes-Huygensprijs

De  Descartes-Huygensprijs wordt onder auspiciën van de KNAW elk jaar uitgereikt aan een Franse en een Nederlandse wetenschapper die excellent onderzoek levert en bijdraagt aan de Frans-Nederlandse samenwerking. Dit jaar kwamen de vakgebieden geestes- en sociale wetenschappen aan bod.

De Nederlandse onderzoeker die dit jaar de Descartes-Huygensprijs heeft gewonnen, is de Leidse hoogleraar geschiedenis van de beeldende kunst en architectuur tot 1800 Caroline van Eck.