Opening International Leiden Leadership Programme: 'It’s a Cultural Thing'

Een diversere groep studenten kun je je bijna niet voorstellen. India, Duitsland, Pakistan, Nederland, Israël, Rusland, Italië en Mongolië, allemaal voorbeelden van landen die dit voorjaar vertegenwoordigd zijn in de pilot van het International Leiden Leadership Programme.

De pilot van het International Leiden Leadership Programme is een honoursprogramma van 5 EC voor internationale masterstudenten van de Universiteit Leiden en de Technische Universiteit Delft. In dit programma gaan de studenten met behulp van vaardigheden trainingen en theoretische en reflectieve seminars aan de slag met hun eigen leiderschapskwaliteiten. Door middel van zelfontwikkeling bereiken de studenten meer inzicht in hun internationale leiderschapsstijl.

Opening International Leiden Leadership Programme

De 20 geselecteerde studenten, met zeer verschillende culturele en academische achtergronden, kwamen op 20 maart voor het eerst bijeen in de Sterrewacht en deelden gepassioneerd hun visies op leiderschap. Waar voor de een de leider iemand is die je moet willen volgen, is dit voor de ander iemand die je gewoon volgt, punt. “No questions asked”. En waar voor de een duidelijk is dat een leider dus ook altijd de baas is en alle beslissingen neemt, is dit voor de ander nog maar de vraag. Het was al snel duidelijk dat deze 20 studenten ook 20 zeer verschillende, soms compleet tegenovergestelde, ideeën hebben over wat leiderschap is.

Persoonlijke verhalen

Ook tijdens de meer persoonlijke introductie van de studenten werd duidelijk dat opvattingen soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Voor iemand uit India, bijvoorbeeld, neemt naar Nederland komen een enorm schuldgevoel tegenover familie met zich mee, terwijl dit voor iemand uit Duitsland geen enkele rol speelt. En hier in het Westen is geld lenen van familie voor, bijvoorbeeld, een mooie reis helemaal niet zo raar, maar in Mongolië of Pakistan gebeurt dit niet: “Lenen van familie bestaat niet, als het geld er is krijg je het, zo niet dan niet”.

Persoonlijk leiderschap

Door de gepassioneerde discussies en bijzondere persoonlijke verhalen tijdens deze bijeenkomst werd duidelijk: It’s a cultural thing. Visies op onderwerpen uit het dagelijks leven zijn voor een groot deel cultuureel bepaald, en een discussie over leiderschap is dus voor een groot deel een discussie over cultuur. Het International Leiden Leadership Programme geeft niet het antwoord op de vragen die deze discussie oproept; er wordt geen ideale leider gecreëerd. Het geeft de studenten culturele bewustwording en de handvaten om hun eigen persoonlijk leiderschap verder te ontwikkelen.