Hubble en Sagan Fellowships voor Leidse sterrenkundigen Matteo Brogi en Jayne Birkby

De Leidse sterrenkundige Matteo Brogi heeft een Hubble Fellowship toegekend gekregen van NASA en het Space Telescope Science Institute (STScI). Jayne Birkby van de Leidse Sterrewacht heeft een 2014 Carl Sagan Exoplanet Postdoctoral Fellowship ontvangen.

Hubble Fellowship

Hubble Fellowships stellen veelbelovende sterrenkundigen in staat onderzoek te doen gedurende drie jaar aan een top-instituut in de Verenigde Staten. De onderwerpen waarnaar zij onderzoek zullen doen zijn gerelateerd aan de wetenschappelijke doelstellingen van het Herschel-ruimteobservatorium, de Hubble-ruimtetelescoop, de James Webb Space Telescope (JWST), het Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) en de Spitzer Space Telescope.

Dit jaar zijn 17 Hubble Fellowships toegekend. Matteo Brogi (Leiden) en Sjoert van Velzen (Universiteit Nijmegen) zijn de enige Nederlandse sterrenkundigen die dit jaar een Hubble fellowship toegekend hebben gekregen. Sinds 1990 hebben 18 Nederlandse astronomen een Hubble Fellowship ontvangen. In 2011 is de beurs toegekend aan Nathalie Degenaar, Evehenii Gaburov en Christiaan Ormel.

Sagan Fellowship

De Carl Sagan Exoplanet Postdoctoral Fellowships zijn bedoeld voor postdoctorale onderzoekers die onderzoek doen naar exoplaneten en mogelijk leven rond andere sterren. Jayne Birkby zal onderzoek doen aan het Harvard College Observatory in de Verenigde Staten. Met behulp van aardobservatoria zal zij zoeken naar moleculen en biomarkers in de atmosfeer van exoplaneten zoals aardachtige planeten in de leefbare zone rond M-dwergsterren.

Bron afbeelding: T.A. Rector (NOAO/AURA/NSF) en The Hubble Heritage Team (STScI/AURA/NASA)