Sterrenkijkdagen op 8 en 9 maart!

In het weekend van 8 en 9 maart is de Oude Leidse Sterrewacht geopend voor publiek! Een geweldige kans om door één van de telescopen in de koepels te kijken. Bij helder weer zijn Jupiter, de maan en zelfs twee sterbedekkingen door de maan te zien! Verder geven sterrenkundigen diverse mini-colleges, er is een mobiel planetarium, een boekenmarkt en natuurlijk zijn er genoeg activiteiten voor kinderen.

De Oude Leidse Sterrewacht is open voor publiek op:

• Zaterdag 8 maart 14:00 – 23:00
  • Zondag 9 maart 14:00 – 22:00

Bezoekadres: Sterrenwachtlaan 11, Leiden

Wat zal er te zien zijn?

Maan met kraters
De maansikkel wordt steeds breder van 7-9 maart en staat steeds hoger in het westen. Op 8 maart is het eerste kwartier. We zien dan precies een halve maan. Met behulp van een verrekijker kunnen we op de maan al enkele kraters zien, maar een kleine telescoop toont er vele tientallen of zelfs honderden. Juist op de grens van licht en donker vallen de kraters door het hoge contrast extra goed op.

Sterbedekkingen
Bijzonder dit jaar is dat de maan zowel op 7 maart als op 9 maart vier tamelijk heldere sterren bedekt. Iets dat met een verrekijker al goed te zien is. Ze verdwijnen dan plotseling achter het donkere deel van de maan (7 maart om 20.46u en 22.59u en op 9 maart om 19.52u en om 22.52u).

Planeten
In het sterrenbeeld Tweelingen staat de planeet Jupiter die al de hele winter opvalt als heldere ‘ster’. Jupiters manen en wolkenbanden zijn door een telescoop goed te zien. Laat op de avond komt de planeet Mars in het oosten op.

Nevels
Omdat de maansikkel nog niet zo erg stoort, zijn zwakkere nevelachtige objecten waar te nemen. De bekende Orionnevel zal mooi te zien zijn, en vroeg op de avond ook de Andromedanevel. Twee nevels, maar astronomisch heel verschillende objecten. In een verrekijker of kleine telescoop zijn het Zevengesternte (Pleiaden) in het sterrenbeeld Stier en feest voor het oog. Maar voor de liefhebber zijn er ook nog tal van mooie, zwakkere objecten te zien, zoals de bekende Krabnevel en diverse fraaie open sterrenhopen en sterrenstelsels.

Voor wie met het blote oog de hemel verkent, schittert in het zuidwesten de zeer heldere ster Sirius. Rechts daarvan staat het sterrenbeeld Orion. Hoog in het zuidoosten is het sterrenbeeld Leeuw te vinden, met de heldere ster Regulus. In het oosten zien we de ster Arcturus, de hoofdster van het sterrenbeeld Ossenhoeder. Hoog in het oosten, bijna recht boven uw hoofd, staat het bekende steelpannetje van het sterrenbeeld Grote Beer. Precies richting het noorden, iets meer dan halverwege de hemel, vinden we de Poolster. Het is een goed zichtbare ster, maar niet erg helder. In het noordwesten is onder meer het W-vormige sterrenbeeld Cassiopeia te zien.

Organisatie

De openstelling van de Leidse Sterrewacht wordt georganiseerd door de Werkgroep Leidse Sterrewacht (WLS),  de Leidse Weer- en Sterrekundige Kring (LWSK), de Jongeren Werkgroep Sterrenkunde ‘LEO’ en het Leidsch Astronomisch Dispuut ‘Kaiser’.