Natuurwetenschappelijk Gezelschap verbindt wetenschappers

Tijdens een speciale bijeenkomst op donderdag 20 maart 2014, onthult het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden (NGL), voorheen het Natuurkundig Gezelschap Leiden, haar nieuwe logo en website. De nieuwe koers van het gezelschap is een mijlpaal in hun 144-jarige bestaan.

Het Gezelschap

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap te Leiden (NGL) is opgericht in 1870 en daarmee één van de oudste natuurwetenschappelijke gezelschappen in Nederland. Het NGL heeft tot doel het verbinden van wetenschappers en geïnteresseerden die werkzaam zijn in de natuurwetenschappen. Hiertoe organiseert het gezelschap regelmatig lezingen en excursies over onderwerpen uit de diverse vakgebieden van de natuurwetenschappen en de geneeskunde. Tijdens deze activiteiten worden actuele vraagstukken en onderzoekresultaten het gebied van biologie, scheikunde, farmacie, geneeskunde, milieuwetenschappen, natuurkunde, wiskunde, sterrenkunde en geologie behandeld.

Historie

Illustere namen als Lorentz, Van der Waals en Van Steenis duiken op in de ledenlijsten uit de beginjaren van het NGL. Tijdens de begindagen bestond het gezelschap voornamelijk uit Leidse wetenschappers die hun plezier in de natuurwetenschappen en kennis uit elkaars disciplines met elkaar deelden. Het gezelschap wilde nadrukkelijk geen eliteclub zijn, technici uit de diverse vakgebieden konden daarom ook toetreden. De sfeer en doelstellingen van destijds zijn behouden gebleven en kenmerken ook vandaag de dag nog de huidige sfeer van het gezelschap.

De leden

Leden en (gast)sprekers zijn veelal (oud-)medewerkers van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen (W&N), het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en geïnteresseerden in natuurwetenschappen in de breedste zin van het woord afkomstig uit de regio Leiden. Ondanks het hoge wetenschappelijk niveau van de lezingen zijn ze toegankelijk voor een brede groep beoefenaars en geïnteresseerden.  Lezingen zijn daarom altijd openbaar toegankelijk.

Wedergeboorte NGL

Eind 2013 heeft het NGL in samenwerking met de Faculteit W&N om een nieuwe koers te varen en haar zichtbaarheid te vergroten. Tijdens de bijeenkomst op 20 maart as. onthult het NGL, samen met de decaan van de faculteit W&N, prof.dr. Geert de Snoo, haar nieuwe doelstellingen die vanaf dan ook te vinden zijn op de nieuwe website . De website is één van de vruchten van de samenwerking met de faculteit en ontsluit onder andere op bijzondere wijze de rijke geschiedenis van het NGL. De bijeenkomst wordt verder traditiegetrouw ingevuld met een lezing, deze keer gegeven door prof.dr. Geert de Snoo: ‘Natuurbeheer in het Nederlandse buitengebied’.