Even voorstellen: Gerhard de Kok

Gerhard de Kok stelt zich voor.

In 1983 zag ik in het Zuid-Hollandse plaatsje Hendrik-Ido-Ambacht het levenslicht. Het leek er sterk op dat ik een carrière in de financiële wereld zou gaan opbouwen. Ik studeerde bedrijfseconomie en trad tijdens mijn studie in dienst bij een groot accountantskantoor. Een prima baan met goede vooruitzichten, maar het begon toch te kriebelen. Als ik een documentaire zag op Discovery Channel met daarin onderzoekers bij wie de passie van het gezicht af te lezen was, werd ik een beetje jaloers. Na een reis naar het inspirerende Zuid-Afrika wist ik dat ik mijn leven ging omgooien. In 2005 begon ik met mijn studie geschiedenis in Leiden, aanvankelijk met het idee om later de journalistieke wereld in te gaan. Maar de wetenschappelijke wereld bleek nog interessanter.

Atlantische wereld

Achteraf gezien heb ik tijdens mijn studie in Leiden vooral vakken gekozen waarin de Atlantische wereld centraal stond. Voor mijn bachelorscriptie deed ik bijvoorbeeld enkele maanden onderzoek in Suriname naar de ervaringen van Javaanse contractarbeiders, die na de afschaffing van de slavernij op de tropische plantages werden ingezet. Met de trans-Atlantische slavenhandel maakte ik onder andere kennis tijdens een collegereeks over de Middelburgsche Commercie Compagnie (MCC), de grootste particuliere slavenhandelsfirma uit de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Mijn masterscriptie ging over het tragische levenseinde van een directeur-generaal in dienst van de West-Indische Compagnie op de West-Afrikaanse Goudkust.

De slavenhandel en de economie

Inmiddels was ik naast mijn studie gaan werken als redacteur bij een vakblad voor ondernemers en financials. Er moest natuurlijk wel brood op de plank komen. Maar in 2011 kreeg ik de unieke kans om bijna 1,5 jaar voltijd aan de slag te gaan als onderzoeksassistent in het NWO-project Dutch-Atlantic Connections, waarin het belang van de Atlantische wereld voor de vroegmoderne Republiek centraal stond. Na een jaartje teruggekeerd te zijn in de uitgeverswereld, ben ik inmiddels weer verbonden aan de Leidse universiteit. Ditmaal als promovendus in het NWO-project Slaves, commodities and logistics, waarvoor ik de economische impact van slavernij en slavenhandel op de Republiek zal onderzoeken. Daarbij richt ik me vooral op de firma die ik tijdens mijn studie al ben tegengekomen: de MCC.