Symposium over belangrijke rol van gender in onderzoek

De Universiteit Leiden wil meer aandacht voor verschillen tussen vrouwen en mannen in de wetenschap. En dat betekent dit keer niet: meer vrouwelijke wetenschappers. Maar: meer oog voor de factor sexe en gender binnen wetenschappelijk onderzoek. Want wie dat doet, innoveert. En wie dat nalaat, verspilt geld en zelfs levens. Bovendien: Horizon 2020 vereist het. Reden genoeg dus voor een symposium.

Door rekening te houden met sexe en gender in hartonderzoek is de diagnose voor vrouwen verbeterd.

Gendered innovations

Gendered innovations – dat is de titel van het symposium dat de Universiteit Leiden op 28 maart organiseert om aandacht voor gender ín het onderzoek op de kaart te zetten. Inspirerend voorbeeld is het gelijknamige project dat Stanford University in 2009 startte en dat sinds 2011 gesteund wordt door de Europese Commissie. Dit project onderzoekt hoe wetenschap kan innoveren en verbeteren door rekening te houden met sexe- en genderverschillen. En wat er mis gaat als er geen oog is voor die verschillen in de opzet, uitvoering en implementatie van onderzoek.

Op hun website staan sprekende voorbeelden, zoals:

• Toen vrouwen werden betrokken bij onderzoek naar water-infrastructuur in ontwikkelingslanden, werd de implementatie succesvoller.
  • Pas in 1996 werd een crash test dummy van een zwangere vrouw ontworpen voor botsproeven.
    Wanneer richtlijnen voor de behandeling van hartziekte uitsluitend gebaseerd zijn op mannelijke fysiologie, wordt bij vrouwen vaak een verkeerde diagnose gesteld.

Vrouwen en mannen

Professor Londa Schiebinger is hoofd van het Stanford-project en ze spreekt op het Leidse symposium. Zij zegt: ‘Met aandacht voor gender kunnen we nieuwe kennis creëren. Het gaat niet alleen om aandacht voor vrouwen, maar om het gebruik van sexe en gender als een bron voor vernieuwend onderzoek. Dat is ook van belang voor mannen. Osteoporose is bijvoorbeeld lang gezien als een ziekte van vrouwen, maar deze ziekte treft ook mannen – en dat vergt ander onderzoek en een andere aanpak.’

Nodig voor subsidie

Er is nóg een goede reden om aandacht te hebben voor gender in onderzoek. Het levert niet alleen innovatie op en voorkomt schade, het is ook een nieuwe factor bij het verkrijgen van Europese onderzoekssubsidies. Met Horizon 2020 stelt de Europese Commissie 80 miljard euro beschikbaar voor vernieuwend onderzoek. Wie in aanmerking wil komen voor een Europese onderzoeksbeurs, moet rekening houden met eventuele genderaspecten in zijn of haar onderzoek. Want, zo stelt Horizon 2020: één van de eisen waaraan onderzoeksvoorstellen moeten voldoen, is aandacht voor het genderperspectief.

Blinde vlek

Vice-rector magnificus Simone Buitendijk is initiatiefnemer van het symposium. Evenals haar collega van de TU Delft, Karel Luyben, is zij is een van de sprekers. Ze meent: ‘Als we in Nederland voorop willen blijven lopen in onderzoek, moeten we écht innovatief zijn. En dat betekent meer rekening houden met de mogelijke rol van sexe- en genderverschillen. Als we dat niet doen, lopen we Europese subsidie mis. Want Horizon 2020 erkent: als we onderzoekers niet dwingen om na te denken over de vraag op wie hun onderzoek van toepassing is, lopen ze grote kans een blinde vlek te hebben voor de helft van de bevolking, namelijk vrouwen. Hoe innovatief en toepasbaar kan onderzoek zijn voor uitdagingen waar deze wereld voor staat, als het zich voornamelijk bezig houdt met de problemen van maar de helft van de wereld?’

Meepraten?

Wilt u meepraten over dit onderwerp? Geïnspireerd en geprikkeld worden door internationale voorbeelden? Weten wat gendered innovation voor uw vakgebied en uw onderzoek kan betekenen?  Kom dan naar het symposium op 28 maart. Het symposium vindt plaats van 13.00 tot 17.00 uur op de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. U kunt zich nu aanmelden!

Zie ook