NAVO-chef Rasmussen geeft lezing op Campus Den Haag

De secretaris-generaal van de NAVO, Anders Fogh Rasmussen, gaf op 30 januari 2014 een lezing op de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. De secretaris-generaal bracht die dag een officieel bezoek aan Nederland.

'Defence matters'

Rasmussen werd ontvangen door koning Willem-Alexander. Op het Catshuis sprak hij met minister-president Rutte en de ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken, Hennis-Plasschaert en Timmermans. Als afsluiting van zijn bezoek aan Nederland gaf Fogh Rasmussen een lezing op Campus Den Haag. Hij sprak voor ongeveer tweehonderd studenten, onderzoekers, medewerkers en een beperkt aantal genodigden.

Onder de titel 'Defence Matters' hield Rasmussen een pleidooi voor de instandhouding van legermacht: militaire capaciteit is van groot belang, een waarde die het verdient beschermd te worden. De decaan van de faculteit Campus Den Haag, prof.dr. Jouke de Vries, verzorgde de introductie op de lezing. Na afloop kregen de studenten de gelegeheid vragen te stellen aan de secretaris-generaal. De Leidse hoogleraar prof.mr. Jaap de Hoop Scheffer, secretaris-generaal van de NAVO van 1 januari 2004 tot 1 augustus 2009, leidde het gesprek in goede banen.

Vaker buitenlandse sprekers op de Campus

Regelmatig verzorgen buitenlandse sprekers een lezing op de Campus Den Haag. Ze combineren die dan veelal met een toch al gepland (officieel) bezoek aan de regeringsstad. Naast de solide reputatie van de Universiteit Leiden speelt hierbij de ligging van de Campus Den Haag een rol: nabij het Binnenhof, de ministeries en de internationale organisaties. Bovendien sluiten de studierichtingen in Den Haag op het gebied van politiek, bestuur en recht, en de focus van het onderwijs op (onder meer) op globaliseringsvraagstukken vaak aan op de functies van hoge bestuurlijke gasten die ‘Den Haag’ ontvangt. Zo spraken eerder onder anderen: de Franse minister van Buitenlandse zaken Laurent Fabius, de Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Nicholas Burns, journalist en schrijver Robert Kaplan en NATO-admiraal Giampaolo di Paola.

In de media