Leiden krijgt unieke internationale biotech-trainingsfaciliteit

Op het Bio Science Park is op 24 februari het contract getekend voor de bouw van een unieke Biotech-trainingsfaciliteit voor werknemers in de (bio-)farmaceutische industrie. Wereldwijd bestaan er slechts vijf tot tien vergelijkbare faciliteiten. De Biotech-trainingsfaciliteit is voor de Universiteit Leiden, de stad en de sector een belangrijke aanwinst.

Belangrijke aanwinst

Burgemeester Henri Lenferink: ‘Met deze faciliteit op het Bio Science Park laten we niet alleen zien dat Leiden voorop loopt als innovatiestad, maar ook dat we regionaal samen optrekken in het opleiden en vasthouden van kenniswerkers. Zo maken we de Leidse regio nog aantrekkelijker voor bedrijven, werknemers en studenten.’

Biotech-trainingsfaciliteit voor werknemers en studenten

Bedrijven in de life sciences sector hebben grote moeite bij het vinden van goed opgeleid personeel. Dit tekort zal naar verwachting de komende jaren alleen maar groeien als de vele innovaties in de research pijplijn in productie gaan. In de Biotech-trainingsfaciliteit worden werknemers en studenten getraind in het werken met state-of-the-art apparatuur onder GMP-condities (Good Manufacturing Practice). GMP is het strenge regime, waaronder productie van geneesmiddelen plaatsvindt om te voldoen aan alle veiligheids- en kwaliteitseisen. Het gebouw biedt plek aan ongeveer 60 studenten en medewerkers.

Eerste trainingen in 2015

De bouw van het Biotech-trainingsfaciliteit start dit najaar en duurt tot medio 2015. Naar verwachting worden de eerste trainingen in september 2015 verzorgd. De faciliteit biedt diverse mogelijkheden, zoals up-to-date (bij)scholing van werknemers van (inter)nationale life sciences bedrijven en studenten in het life sciences onderwijs. Bovendien is de Biotech-trainingsfaciliteit geschikt als test- en demonstratielocatie voor de nieuwste apparatuur.

Nauwe samenwerking

De Biotech-trainingsfaciliteit (BTF) is een initiatief van de Leiden Bio Science Park foundation. De BTF wordt mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en met steun van de gemeente Leiden, de Universiteit Leiden, de ABN AMRO bank en diverse bedrijven ontwikkeld.

Leiden Bio Science Park is het grootste life sciences and health cluster in Nederland. In haar dertigjarige bestaan is het park uitgegroeid tot een internationaal top cluster met ongeveer 90 life sciences bedrijven, vooraanstaande onderzoeksinstellingen en opleidingen.

Health, Life and Biosciences is een van de profileringsgebieden in het onderzoek van de Universiteit Leiden.

Zie ook

Leiden Bio Science Park foundation