Alumna Erica Boersma wint eerste Roggeveen-scriptieprijs

De Leidse geschiedenis-alumna Erica Boersma heeft op 12 december eerste de Roggeveen-scriptieprijs voor geschiedenis van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen gewonnen voor haar Research Masterscriptie 'De Republiek als barmhartige Samaritaan. Collectes voor buitenlandse geloofsgenoten in de zeventiende eeuw'.

De Roggeveenprijs is een tweejaarlijkse prijs van het Zeeuws Genootschap voor de beste Masterscriptie op het gebied van Zeeuwse cultuurhistorie. De naamgevers zijn vader en zoon Roggeveen, inwoners van Middelburg in de zeventiende en achttiende eeuw die beroemd werden door hun wetenschappelijke werk en de ontdekking van het Paaseiland. Hun naam staat model voor de intellectuele nieuwsgierigheid van de onderzoeker op het gebied van de Zeeuwse cultuurhistorie.

Calvinistische saamhorigheid

In haar scriptie onderzoek Erica Boersma hoe de internationale calvinistische saamhorigheid die tijdens de geloofsvervolgingen in de 16de eeuw was ontstaan, in de 17de eeuwse Nederlandse Republiek werd aangesproken en omgezet in daden. De collecte van 1643 voor de vervolgde protestanten in Ierland is als leidende casus genomen en vergeleken met de collectes voor de Waldenzen in Piƫmonte in 1655 en voor de Palts tijdens de 30-jarige oorlog.

De jury over haar scriptie: "Haar scriptie getuigt van een diepgaande, solide en nieuwsgierige onderzoekshouding die verder reikt dan de lokale en nationale situatie."

Het instituut voor Geschiedenis feliciteert Erica van harte!