Universe Awareness bij TEDxLeiden ‘Circles of Life’

In Leiden werd op vrijdag 22 november voor de tweede keer TEDxLeiden georganiseerd en dit keer was Universe Awareness (UNAWE) er ook bij! Verschillende sprekers kwamen naar de Meelfabriek om hun inspirerende ideeën te delen rondom het thema ‘Circles of Life’; cirkels waarbij verleden en toekomst, oud en nieuw, lokaal en globaal en efficiëntie en diversiteit bij elkaar wordt gebracht.

Al deze nieuwe ideeën hebben betrekking tot onderwijs, gezondheid, natuur of economie. Naast inspirerende praatjes was er genoeg te zien op het gebied van kunst en muziek en was er genoeg tijd en ruimte om samen te komen.

TEDxLeiden en UNAWE hebben met elkaar gemeen dat ze ernaar streven om mensen bij elkaar te brengen. UNAWE was bij TEDxLeiden om mensen te inspireren met sterrenkunde door middel van korte activiteiten. Op deze manier wil UNAWE laten zien hoe sterrenkunde mensen bij elkaar brengt en bewust kan maken over wereldburgerschap; dat we met z’n allen op onze kleine blauwe planeet wonen in een grote immense ruimte.

Over Universe Awareness

UNAWE is een uniek programma dat de schoonheid en grootsheid van het heelal gebruikt om kinderen van 4-10 jaar te inspireren, met name uit kansarme situaties. Het project gebruikt sterrenkunde om een gevoel van perspectief en wereldburgerschap bij te brengen en de interesse voor wetenschap te stimuleren tijdens een cruciale periode in de ontwikkeling van een kind.

Over TED(x)

TED staat erom bekend inspirerende praatjes te verspreiden over de hele wereld. Het is ooit begonnen in 1984 als conferentie om mensen uit drie werelden bij elkaar te brengen: Technologie, Entertainment en Design. Vandaag de dag is TED veel groter dan alleen een jaarlijkse bijeenkomst; naast een tweejaarlijkse internationale bijeenkomst, een aparte videowebsite en andere projecten, is er ook TEDx. Over de hele wereld worden er op lokaal niveau TED activiteiten zelfstandig georganiseerd om mensen bij elkaar te brengen onder de naam TEDx. Alle activiteiten rondom TED draaien om één ding: ‘Ideas worth spreading’.