Tirza Cramwinckel winnaar Grote Financiën Scriptieprijs

Student Tirza Cramwinckel won de prijs van het ministerie van Financiën met haar masterscriptie: “Vertrouw (niet) op de vertalende fiscus. Een onderzoek naar vertrouwenwekkende uitingen van de Belastingdienst vanuit het juridische perspectief en het taalperspectief.”

Grote Financiën Scriptieprijs

Het ministerie van Financiën reikt jaarlijks een prijs uit voor de beste scriptie over een financieel-economisch, fiscaal of juridisch onderwerp. Tirza won de prijs voor haar masterscriptie “Vertrouw (niet) op de vertalende fiscus. Een onderzoek naar vertrouwenwekkende uitingen van de Belastingdienst vanuit het juridische perspectief en het taalperspectief.”

Oordeel van de jury

De scriptie van Tirza Cramwinckel verdient naar het oordeel van de jury de eerste prijs vanwege het hoge wetenschappelijke niveau van de analyse en de originaliteit van het onderwerp. De jury prijst het feit dat Tirza Cramwinckel haar onderzoek kundig heeft weten op te zetten. Ook is de jury onder de indruk van het multidisciplinaire karakter van de scriptie en de scherpe formuleringen.

De scriptie is een interdisciplinair onderzoek naar – zoals de subtitel ook aangeeft – vertrouwenwekkende handelingen van de Belastingdienst. De auteur combineert een rechtswetenschappelijk onderzoek met een taalwetenschappelijk onderzoek, in de hoop dat dit nieuwe inzichten oplevert. Het resultaat is zeker verfrissend. Taal is het gereedschap van de jurist dat na de sociologie, de filosofie en geschiedenis nu ook vanuit de taalwetenschap naar het recht wordt gekeken is dus eigenlijk voor de handliggend. Maar daarom is de combinatie van deze twee wetenschappen in deze scriptie zeker niet minder origineel. Misschien geldt voor alle goede wetenschappelijke ontwikkelingen wel de vraag waarom het niet eerder gedaan is. Het volledige juryrapport kunt u opvragen met onderstaande link.

Vervolgonderzoek afdeling Belastingrecht

Sinds september 2013 is Tirza Cramwinckel werkzaam als PhD-fellow bij de afdeling Belastingrecht, waar zij met het multidisciplinaire onderwerp op het gebied van Belastingrecht, (begrijpelijke) taal en de Belastingdienst verdergaat, onder begeleiding van promotoren prof. mr. dr. J.P. Boer en prof. mr. dr. J.L.M. Gribnau.

Juryrapport