Prijswinnaars stimuleren contact met internationale studenten

Ideeën genoeg om contacten tussen Nederlandse en buitenlandse studenten te stimuleren. Drie voorstellen zijn op 7 november 2013 gehonoreerd met een prijs. De winnaars ontvangen een bijdrage uit het Van Bergen Fund om de plannen uit te voeren.

Van Bergen Fonds prijswinnaars 2013

Leren van elkaar en van andere culturen zorgt voor een beter begrip en bevordert de integratie. Dat ondervonden de studenten die vorig jaar hun ideeën werkelijkheid zagen worden dankzij een bijdrage uit het Van Bergen Fund. De achttien nieuwe initiatieven die in oktober 2013 zijn ingediend, zijn getoetst op originaliteit, de uitgangspunten van het Van Bergen Fund en de haalbaarheid. Daarnaast heeft de jury gekeken of het mogelijk is het initiatief ook op termijn voort te zetten. De jury was onder de indruk van de ideeën en de kwaliteit van de voorstellen. De drie winnaars kregen op 7 november tijdens het symposium 'Excellence through diversity' hun prijs uitgereikt.

De winnaars: Janneke Klop, Rosita Uzunska-Dimitrova, Silke Mooldijk, Lieke Schreel en Christiaan Veldman

Janneke Klop & Christiaan Veldman/Contrast Leiden: Be Present

Be Present stelt Nederlandse en buitenlandse studenten in staat samen vrijwilligerswerk te doen. Be Present verbindt studenten aan bestaande projecten en werkt nauw samen met de Stichting Present Leiden. Dit idee heeft voordelen voor de studenten én voor de Leidenaren die een helpende hand goed kunnen gebruiken. Voorbeelden van projecten zijn: een verwaarloosd huis schoonmaken, een verwilderde tuin aanpakken, een dagje uit met bewoners van een instelling, leefbaarheidprojecten in de straat, schilderen en behangen.

Silke Mooldijk & Lieke Schreel: The Dutch Language and Culture Committee

Internationale studenten die naar Nederland komen spreken over het algemeen geen Nederlands en ze weten weinig van het land en de cultuur. Het voorstel van twee studenten van Leiden University College The Hague is de The Dutch Language and Culture Committee (DLCC), met de activiteiten:

• Programma Basiskennis Nederlandse taal. Wekelijkse trainingen in kleine groepen.
  • Introductie en discussie van alledaagse Nederlandse cultuur in vergelijking met andere culturen.
  • Nederland in de ‘praktijk’. Excursies naar Nederlandse attracties, bezoeken aan Haagse wijken, kennismaken met Nederlandse tradities.

In de DLCC nemen internationale  en Nederlandse studenten deel aan taal- en/of culturele activiteiten. Stafleden zijn uiteraard ook welkom. Wat dit initiatief zo speciaal maakt is de uitwisseling. Leren van elkaar en andere culturen. De internationale studenten krijgen de kans binnen de DLCC in contact te komen met Nederlandse studenten en docenten. Na verloop van tijd vinden vaak ook buiten de DLCC gezamenlijke activiteiten plaats. De DLCC is drie jaar geleden klein begonnen, maar inmiddels is de interesse zo groot dat een meer structurele aanpak nodig is.

Rosita Uzunska-Dimitrova: Creative Writing Class

Rosita stelt voor een Creative Writing Class (CWC) te starten voor internationale en Nederlandse studenten van alle studies. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen de studenten hun zelfexpressie en hun Engels oefenen en tegelijkertijd nieuwe mensen ontmoeten. Achterliggend idee is dat hierdoor ook begrip en respect voor elkaar groeit. De voordelen van de CWC:

• Verbeteren van schrijfvaardigheden en Engelse taal
  • Verhogen van de creativiteit en zelfexpressie
  • Lezen en schrijven van mooie verhalen
  • Ontmoeten van nieuwe mensen
  • Diversiteit ontdekken in een gemoedelijke sfeer
  • Overeenkomsten achterhalen en verschillen overbruggen
  • Door vragen te stellen vooroordelen wegnemen

De Stichting Van Bergen Fund beoogt een algemeen belang en heeft ten doel contacten tussen Nederlandse en buitenlandse studenten te bevorderen teneinde meer begrip voor elkaars culturen te bewerkstelligen, mede ter voorbereiding op samenwerken en samenleven in de latere beroeps- en leefsituatie.

Stichting Van Bergen Fund

(8 november 2013 - MD)