Papieren snippers en de Spaanse Inquisitie

Boekhistoricus Erik Kwakkel vond eerder deze week een intrigerend tekstfragment dat onverwacht bewijs levert van een aantal problemen waar vroege boekdrukkers tegenaan liepen: censuur en het zoeken naar en printen van Kerkelijke goedkeuring.

Papieren snippers

Na de uitvinding van de boekdrukkunst werden veel handgeschreven boeken uit de Middeleeuwen versneden en vervolgens gerecycled als steun in boekbanden.

De nieuwste update van het blog Medievalfragments van Dr. Erik Kwakkel, richt zich op een boekfragment dat hij en zijn researchteam aantroffen in de Universitaire Bibliotheek tijdens het bestuderen van twaalfde-eeuws materiaal. Eerder deze week ontdekten zij papieren snippers in de binding van een bijbel, gedrukt in 1614 in Antwerpen, met een 'stempel van goedkeuring', verleend door de Spaanse Inquisitie. Dergelijke goedkeuringen moesten worden opgenomen in gedrukte boeken nadat de Spaanse autoriteiten de macht in de Lage Landen hadden herwonnen.

Dit kleine fragment draagt onverwacht bewijs van een aantal problemen waar vroege boekdrukkers tegenaan liepen: censuur en het zoeken naar en printen van Kerkelijke goedkeuring.

Lees meer op het blog Medievalfragments.