Leiden tweede Nederlandse universiteit in QS World University Ranking

De Universiteit Leiden is één plaats gestegen in de jaarlijkse QS World University Ranking en bezet nu de 74e plaats. Dat blijkt uit de lijst die onderwijsadviesbureau QS 10 september publiceerde. Leiden is de tweede Nederlandse universiteit in de ranking.

Ranglijst per onderzoeksveld

QS kent afzonderlijke rankings per onderzoeksveld, die alleen gebaseerd zijn op de reputatie bij collega-wetenschappers. In deze beoordeling staat de Universiteit Leiden op het gebied Life Sciences & Medicine op plaats 57. In het veld Arts & Humanities staat Leiden zelfs op plaats 30 en is daarmee de enige Nederlandse universiteit in de top-50.

Wereldwijd

Het Massachusetts Institute of Technology voert de ranglijst aan, gevolgd door Harvard University op de tweede plaats en de University of Cambridge op plaats drie. In totaal staan er zes Nederlandse universiteiten in de top 100: Universiteit van Amsterdam (58), Universiteit Leiden (74), Universiteit Utrecht (81), Erasmus Universiteit Rotterdam (92), TU Delft (95) en Rijksuniversiteit Groningen (97).

Beoordelingscriteria

De belangrijkste factor in de QS-ranking is de wetenschappelijke reputatie van de universiteit, die goed is voor 40% van de eindscore en bepaald wordt door middel van een enquête onder wetenschappers. De overige bepalende factoren zijn werkgeversreputatie (10%), citaties (20%), de verhouding staf-studenten (20%), het aandeel internationale wetenschappelijke staf (5%) en het aandeel internationale studenten (5%).

Meer informatie over de ranking is te vinden op de website Topuniversities.com

(10 september 2013)