Leiden een na beste Nederlandse universiteit in Shanghai Ranking

De Universiteit Leiden is met plaats 74 de op een na hoogst genoteerde Nederlandse universiteit in de Shanghai Ranking. Wat betreft de Natuurkunde staat Leiden op de 45e plaats en voor de vakgebieden Klinische Geneeskunde en Farmacie eindigt Leiden zelfs op de 35e plaats. Leiden staat op de 41e plaats voor wat betreft het aantal afgestudeerden met een masterdiploma dat binnen 3 maanden een baan vindt. Op deze ranglijst staan de 500 beste universiteiten ter wereld.

Top 100

In de ranking, die officieel de de Academic Ranking of World Universities (ARWU) heet, staat de Universiteit Leiden traditiegetrouw in de top 100. De universiteiten van Utrecht (52) en Groningen (92) zijn de enige andere Nederlandse universiteiten die tot de honderd beste universiteiten wereldwijd behoren.

Belangrijkste criteria

De onderzoekers in Shanghai bekijken jaarlijks meer dan 1000 universiteiten. De beste 500 nemen ze op in de ranking. Tot de belangrijkste criteria behoren het aantal keren dat medewerkers van een universiteit in wetenschappelijke tijdschriften zoals Nature en Science publiceerden en het aantal onderscheidingen zoals Nobelprijzen en Fields Medals (een soort Nobelprijs voor de wiskunde) voor medewerkers en afgestudeerden.

Harvard op 1

Sinds jaar en dag staat de Amerikaanse Harvard University bovenaan. Cambridge is op nummer 5 de best presterende Europese universiteit. De hoogst scorende universiteit van Aziƫ is die van Tokio, die op plaats 21 staat.

(15 augustus 2013 - DS)

Zie ook

Shanghai Ranking
Informatie over verschillende rankins: Ranking van universiteiten