Koningin Máxima opent gerenoveerde tropische kassen Hortus botanicus

Hare Majesteit Koningin Máxima opent woensdagochtend 4 september 2013 het gerenoveerde tropische kassencomplex in de Hortus botanicus Leiden.

Tropische kassen

In april 2012 startte de Universiteit Leiden met de renovatie van het monumentale tropische kassencomplex van de Hortus botanicus. De toegangskas is opgehoogd en er is een loopbrug gerealiseerd waardoor de bezoeker van bovenaf op een tropisch oerwoud kan kijken. Nieuw is ook het lesbalkon. Dit wordt het vertrekpunt voor een rondleiding door de kassen.

Monumentale waarde

Het kassencomplex bevat interieuronderdelen als tegelvloeren en leistenen trappen van een hoge monumentale waarde. Tijdens de renovatie zijn allerlei details weer in ere hersteld. Tegelijkertijd is gekozen voor duurzame en energiezuinige oplossingen. De renovatie is verlopen in verschillende fasen, waardoor de Hoge Kas al weer toegankelijk is voor bezoekers. De tussenkas en Victoriakas zijn nog dicht en worden verder ingericht. Het gehele kassencomplex gaat 4 september open.

Oudste botanische tuin

De Hortus botanicus Leiden is de oudste botanische tuin van Nederland, gelegen achter het Academiegebouw van Universiteit Leiden. De tropische kassen bieden onderdak aan wetenschappelijke collecties, waarvoor na de renovatie meer ruimte beschikbaar is. Ruim vier eeuwen worden in de tuin en kassen planten uit alle windstreken verzameld en gekweekt voor onderzoek en onderwijs, en tentoongesteld aan het publiek.

(19 juli 2013)