Jonge wetenschappers strijden om finaleplaats Ig Nobel 24/7

Op zondag 7 juli strijden sterrenkundigen Tim van Kempen en Ivo Labbé, natuurkundige Wessel Valkenburg en nog drie jonge Leidse wetenschappers in Museum Boerhaave om een finaleplaats van de Leidse Ig Nobel 24/7 Battle. Zij presenteren hun onderzoek in 24 seconden, gevolgd door een samenvatting van zeven woorden. Bioloog Menno Schilthuizen versloeg in een eerdere voorronde zijn tegenstanders en is al door naar de finale. Deze vindt plaats op 14 september in de Stadsgehoorzaal in Leiden.

Voorgesteld aan publiek

Het gaat om:
Sterrenkundige Tim van Kempen (Stervorming in clusters)
Sterrenkundige Ivo Labbé (De vroege kosmos)
Natuurkundige Wessel Valkenburg (Wij in ons heelal)
Kunsthistorica Marrigje Rikken (Vroegmoderne diervoorstellingen)
Taalfilosoof Max van Duijn (Gedachtenlezen)
Archeoloog Floris Keehnen (Caribische indianen)

Ze worden, in ruimer tijdsbestek dan 24 seconden, via een interview aan het publiek voorgesteld door Maarten Keulemans, chef wetenschap Volkskrant.

Jan Klaassen en Katrijn

Het is de tweede halve finale van de Leidse Ig Nobel 24/7 Battle 2013. De eerste was op 28 mei. Toen mochten zes hoogleraren van naam hun vak in 24 seconden uitleggen. Menno Schilthuizen (Naturalis) overtuigde het meest met zijn ultrakorte analyse – in de vorm van een dialoog tussen Jan Klaassen en Katrijn –van de ontwikkeling van geslachtsverschillen. Nu is de jonge garde aan de beurt. Doen zij het beter dan de doorleefde wetenschappers?

Publieksjury

De middag begint met een voordracht van Kees Moeliker, European Bureau Chief van de Ig Nobelorganisatie, over de wonderlijke Ig Nobelprijs ceremonie die Harvard University jaarlijks organiseert. Hierna nemen de deelnemers het tegen elkaar op. Een publieksjury bepaalt wie van de zes er doorgaat naar de finale op 14 september 2013 in de Leidse Stadsgehoorzaal.

Wat: Ig Nobel 24/7 Battle
Waar: Museum Boerhaave, Lange st Agnietenstraat 10, Leiden
Wanneer: zondag 7 juli 14.00-16.00 uur
Toegang: geldig museumkaartje