Leidse Sterrewacht start samenwerking met Universiteit van Antioquia in Colombia

Een nieuwe samenwerking tussen de Universiteit van Antioquia in Medellín (Colombia) en de Leidse Sterrewacht is van start gegaan. De samenwerking, die in eerste instantie vijf jaar duurt, is opgezet om de ontwikkeling te stimuleren en de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek in de sterrenkunde te bevorderen aan de Universiteit van Antioquia, maar ook in de rest van het Andesgebied – een van de dichtstbevolkte gebieden van Zuid-Amerika.

Al vele decennia heeft de Leidse Sterrewacht grote aantallen succesvolle astronomen opgeleid die de meest felbegeerde postdoctorale onderzoeksfuncties hebben bekleed binnen de sterrenkunde.

Huub Röttgering, directeur van de Leidse Sterrewacht, vertelt: “Door de jaren heen heeft de Leidse Sterrewacht verschillende Colombiaanse studenten over de vloer gehad en het is een vanzelfsprekende partner in de strijd die we momenteel voeren om de kwaliteit van sterrenkundeonderzoek en -onderwijs te verbeteren in Colombia.”

Jorge Zuluago, hoofd van het bachelorprogramma sterrenkunde op de Universiteit van Antioquia, legt uit: “Sterrenkundig onderwijs en onderzoek in Colombia ligt nog ver achter bij Leiden, maar in de laatste tien jaar is de gemeenschap van Colombiaanse professionele astronomen flink gegroeid, en vandaag de dag heeft het land tientallen PhD-studenten sterrenkunde die als onderzoekers werken aan geprezen instituten en universiteiten”.

Het samenwerkingsproject

Het samenwerkingsproject is ontwikkeld met drie specifieke doelen in gedachte: (i) het opzetten van een gezamenlijk Antioquia-Leiden comité om de structuur en inhoud van de aan sterrenkunde gerelateerde vakken aan de Colombiaanse universiteit te evalueren, en om advies te geven over nieuwe vakken en mogelijke onderzoeksvelden waarin Colombiaanse studenten hun onderzoek kunnen uitvoeren, (ii) om de vakken bij de Universiteit van Antioquia meer diversiteit te geven door professoren van de Leidse Sterrewacht colleges te laten geven, en (iii) om ervoor te zorgen dat studenten van de Universiteit van Antioquia kleine onderzoeksprojecten kunnen uitvoeren onder supervisie van professoren uit Leiden.

Rafael Martinez-Galarza, een Colombiaan en voormalig PhD-student aan de Universiteit Leiden, werkt nu aan het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics in de VS. Hij voegt hieraan toe: “In Leiden kreeg ik toegang tot de meest innovatieve wetenschap en realiseerde me tegelijkertijd dat er een onbreekbare link is tussen sterrenkundig onderzoek en sociale ontwikkeling in een land. Ik denk dat Colombia kan profiteren van dit soort samenwerkingen en van een overeenkomstige manier van denken.”

Colleges voor bachelor- en masterstudenten

Van 12 tot 22 augustus reizen de eerste twee Leidse sterrenkundeprofessoren, Elena Rossi en Bernhard Brandl, naar Medellín om een aantal colleges te geven aan bachelor- en masterstudenten. Alle sterrenkundestudenten uit heel Colombia worden uitgenodigd om deze colleges bij te wonen, en daarnaast worden ze live uitgezonden via internet.

Samenwerking in de wetenschap

Rossi en Brandl zullen ook publiek toegankelijke presentaties geven tijdens hun bezoek. Elena Rossi is erg enthousiast over deze mogelijkheid: “Ik ben vereerd om deel uit te maken van dit project, waarvan ik geloof dat het heel goed zal zijn voor de sterrenkundeafdelingen van Medellín en Leiden.” Voor Bernhard Brandl raakt dit programma de essentie van wereldwijde samenwerking in wetenschap: “Astronomie is een wereldwijde inspanning. Ik ben er zeker van dat het zeer de moeite waard is om samen te werken met de Colombiaanse sterrenkundegemeenschap tijdens onze ontdekkingstocht door het heelal.”

Het samenwerkingsprogramma wordt ondersteund door de deelnemende instituten, samen met het International Astronomical Union’s office of Astronomy for Development (OAD) en het Nederlands Instituut voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO). Daarnaast ondersteunt de Colombiaanse ambassade in Nederland het project samen met het Colombian Institute of Educational Credit and Technical Studies Abroad (ICETEX).

• Leidse Sterrewacht
• Institute of Physics of the University of Antioquia