Wedstrijdje wetenschap in 24 seconden en zeven woorden

Je onderzoek presenteren in 24 seconden en dan samenvatten in 7 woorden. Zes Nederlandse professoren, waaronder vier Leidse, gaan de uitdaging aan in de Ig Noble 24/7 Battle. De eerste volgende ronde is op 7 juli in Musueum Boerhaave. Wees er snel bij want 24 seconden zijn zo voorbij.

24/7 Lectures

Het kan echt, zo bewijzen topwetenschappers ieder jaar in Harvard: een omschrijving van je onderzoek geven in 24 seconden en die vervolgens in 7 woorden samenvatten voor een breed publiek. De 24/7 Lectures vormen een vast onderdeel van de jaarlijkse uitreikingsceremonie van de Ig Nobel Prijzen: prijzen voor onderzoek waar je eerst om moet lachen maar meteen daarna over na gaat denken.

24/7 Battle

Dit jaar vindt voor de tweede keer ook de Nederlandse Ig Nobel Night plaats, 14 september in de Leidse Stadsgehoorzaal. Onderdeel daarvan is de finale van de 24/7 Battle. Twee Nederlandse wetenschappers strijden dan om de eer de meest inspirerende korte spreker van het jaar te zijn. De 24/7 Battle is een samenwerking tussen Ig Nobel Night, Debatcentrum Raamsteeg2, Boerhaave Museum en de Universiteit Leiden.

Voorrondes

Aan de finale gaan twee voorrondes vooraf. De eerste was op 28 mei, de twee is op 7 juli in Museum Boerhaave.

Jury

Maarten Keulemans (chef wetenschap De Volkskrant) zal optreden als meedogenloze tijdsbewaker, en Kees Moeliker, die de Ig Nobel Night naar Nederland haalde, geeft een lezing over de Ig Nobelprijs-ceremonie en zijn eigen favoriete winnaars. Een expert jury en een publieksjury bepalen wie er doorgaat naar de finale op 14 september!

Kaarten

De eerste voorronde van de Ig Nobel 24/7 Battle vindt plaats op 28 mei, van 20.00 uur tot circa 21.30 uur. Zaal open vanaf 19.30 uur, bar aanwezig.
Kaartjes kosten 7,50 per persoon. Je kunt een kaartje reserveren door te mailen naar raamsteeg2[at]gmail.com, met als onderwerp ‘Ig Nobel 24/7 Battle’ en in de mail je naam en het aantal kaarten. Kaarten zijn tot 24 uur voor aanvang te reserveren. Ze kunnen opgehaald worden op 28 mei tussen 19.30 uur en 19.55 uur. Graag contant betalen aan de deur.

Zie ook