Symposium ‘Astronomy, Radio Sources and Society, The Wonderful Century’, 10-13 juni 2013

Onderzoeksastronomen, wetenschappers, beleidsmakers, journalisten en wetenschapscommunicators en -educatoren komen vier dagen bij elkaar om tijdens een symposium over verschillende thema’s uit de astronomie te discussiëren. En iedereen die zich wil mengen in de discussie is de eerste avond van het symposium van harte welkom.

Het Astronomy, Radio Sources and Society, The Wonderful Century symposium zal plaatsvinden in de Leidse Schouwburg.

De avond van de eerste dag met als thema ‘Astronomie voor een betere wereld’ is toegankelijk voor het grote publiek en de focus ligt op hoe astronomie gebruikt kan worden als een uniek middel om wereldwijde ontwikkeling te stimuleren. De avond wordt muzikaal begeleid door een live band in het bijbehorende astronomische thema.

Prof. George Miley's 50-jarige bijdrage aan de sterrenkunde

Dit vierdaagse evenement wordt gehouden te ere van prof. George Miley’s bijdragen aan de sterrenkunde gedurende zijn 50-jarige carrière. Tot het allerminst bescheiden lijstje prestaties behoren onder meer zijn ontdekking van het meest verre object in het universum, zijn voorstel voor de nieuwe radiotelescoop LOFAR, zijn directeurschap bij de Sterrewacht Leiden en het ontwikkelen van een internationaal educatief programma - Universe Awareness - dat kinderen probeert te inspireren met sterrenkunde. Het feestelijke programma is opgedeeld in vier delen, met als rode draad de relaties tussen astronomie, radiobronnen en maatschappij.

Astronomie en Maatschappij

De eerste dag staat in het teken van ‘Astronomie en Maatschappij’ en bevat thema’s variërend van de successen van grote sterrenkundige projecten over de hele wereld en de lessen die hierbij geleerd zijn, tot de rol die astronomie speelt in het stimuleren van sociale en economische groei.

Bijdragen worden verzorgd door sir Martin Rees, prof. Bernie Fanaroff, prof. Ron Ekers, dr. Peter Tindemans en vele anderen.

De evolutie van het universum

Tijdens de laatste drie dagen van het symposium wordt het sterrenkundige belang behandeld van exploderende radiosterrenstelsels, en het gebruik ervan als hulpmiddel voor het bepalen van de evolutie van het universum. Nieuwe resultaten van de Nederlandse/Europese radiotelescoop LOFAR op dit gebied worden getoond, net als potentiële vorderingen van de volgende generatie astronomische faciliteiten.

Educatieve activiteiten voor kinderen en leerkrachten

Simultaan met het symposium organiseert Universe Awareness een aantal educatieve activiteiten voor kinderen en leerkrachten om de prestaties te vieren die zijn geboekt in alle 56 lidstaten. Zo is er een lerarentraining voor leerkrachten uit het kleuteronderwijs in de middag van 11 juni, in museum Boerhaave in Leiden.

Journalisten, inclusief actieve bloggers en social media professionals zijn van harte welkom om deel te nemen aan alle onderdelen van dit evenement. Voor media-accreditatie, verzoeken voor interviews en andere informatie kunt u contact opnemen met Pedro Russo, +31 71 527 8419.

De Universiteit Leiden is de oudste universiteit van Nederland,  gesticht op 8 februari 1575. Astronomie heeft ook een lange traditie in Leiden; in 1633 heeft de universiteit de Leidse Sterrewacht opgericht, wat het het oudste universiteitsobservatorium ter wereld maakt dat op dit moment nog in werking is.