Inschrijving MuseumJeugdUniversiteit van start

Dit najaar beginnen nieuwe collegereeksen van MuseumJeugdUniversiteit in Leiden. In acht musea maken Leidse wetenschappers en museummedewerkers kinderen enthousiast voor wetenschap, natuur en techniek. ‘Waarom hebben plantjes geen pootjes?’

Haaien, hiërogliefen en een spannend boek

In Naturalis vertelt bioloog Freek Vonk over de bijzonderheden van zijn favoriete dieren. En haaienexpert Pepijn Kamminga legt uit waarom hij met een CT-scanner de binnenkant van haaien onderzoekt. In het Rijksmuseum voor Volkenkunde vertelt conservator Cunera Buijs waar de rendieren van de kerstman vandaan komen en in de Lakenhal leren kinderen hoe ze een spannend boek kunnen schrijven. De Hortus botaniscus geeft antwoord op de vraag waarom planten geen pootjes hebben. Egyptoloog Daniel Soliman laat in het Rijksmuseum van Oudheden horen hoe hiërogliefen klinken. Daarnaast zijn er kindercolleges in Japanmuseum Sieboldhuis, Museum Boerhaave en in Kasteel Duivenvoorde & Huygensmuseum Hofwijck.

Voor nieuwsgierige kinderen

De colleges zijn bedoeld voor nieuwsgierige kinderen tussen de 8 en 12 jaar die op een laagdrempelige manier kennis willen maken met wetenschap, geschiedenis, kunst, natuur en techniek. Ze krijgen uitgebreid de kans vragen te stellen, mogen meedoen aan experimenten en in sommige gevallen echte museumstukken aanraken.

Tiende reeks

De MuseumJeugdUniversiteit is in 2009 begonnen door het Rijksmuseum van Oudheden, in samenwerking met de Universiteit Leiden. Het Rijksmuseum van Oudheden organiseert dit najaar alweer haar tiende reeks. Inmiddels worden er jaarlijks in 58 musea in 22 steden kindercolleges gegeven.

Inschrijving en kosten

Een compleet overzicht van alle colleges staat op museumjeugduniversiteit.nl en inschrijven kan via deze website. Elk museum heeft een beperkt aantal plaatsen beschikbaar dus aanmelden is noodzakelijk. Een collegekaart kost € 20 of € 25 per reeks. Die prijs is inclusief diploma en museumentree op de dag van het college. De lezingen worden gehouden op zondag.