Eerste West-Europese ScienceOnline-community start in Leiden

In Leiden gaat op 30 mei de eerste ScienceOnline-community in West-Europa van start. ScienceOnline is een nieuwe community voor wetenschap en online communicatie.

Brede doelgroep

Ook in Leiden zijn veel bloggende, twitterende, facebookende en mailende mensen die graag praten over wetenschap. De essentie van ScienceOnline Leiden is om die mensen niet alleen online, maar ook in het echt bij elkaar brengen om ervaringen uit te wisselen. De doelgroep is breed: wetenschappers, journalisten, voorlichters, studenten, docenten, iedereen die bezig is met wetenschapscommunicatie op het web.

Unconference

De bijeenkomst op 30 mei is van 17:00 tot 20:00 uur in De Nieuwe Energie in samenwerking met Leiden Communicatiestad. Het is een zogenoemde unconference(onconferentie) die zich, anders dan de meeste gewone conferenties, kenmerkt door laagdrempeligheid en ‘gelijkheid in rang’. Je ontmoet er mensen met wie je normaal gesproken niet zo snel in gesprek zou raken.

Wees er snel bij!

Inschrijven is nu mogelijk via ScienceOnline Leiden. Vanwege het beperkte aantal plekken is inschrijving verplicht. De belangstelling is groot, dus wacht niet te lang.

Drie sprekers

Het programma start met drie inspirerende sprekers die vertellen over online gereedschappen waar de deelnemers zelf mee aan de slag kunnen.

Automatisch data verzamelen
Datajournalist Jerry Vermanen van NU.nl laat zien hoe je automatisch data kunt verzamelen op het internet, waarmee het web een wetenschappelijke goudmijn wordt.

Crowdfunding
Archeoloog en directeur van CommonSites.net Sjoerd van der Linde legt uit hoe je cultureel erfgoed, burgers en financiers kunt verbinden via social media.

Wetenschappelijk bloggen
Initiator van de Leiden Law Blog Esther Sibbel vertelt over de valkuilen en uitdagingen van bloggen met een groep wetenschappers, en wat het op kan leveren.

Parallelsessies

Tijdens de parallelsessies zorgen twee moderators ervoor dat de deelnemers kennis en ervaring met elkaar uitwisselen over een bepaald thema. De sessies gaan over

• Citizen science, het publiek bij je onderzoek betrekken
  • Story telling en wetenschappelijk onderzoek: hoe vertel ik mijn verhaal?
  • Waar haal ik de tijd vandaan? Online actief zijn over wetenschap

In de pauze zijn er speelse acts en een inloopspreekuur voor eerste hulp bij Twitter.

Zie ook