Universiteit Leiden scoort hoog in Leiden Ranking 2013

Universiteit Leiden staat op plaats 58 en is daarmee de eerste Nederlandse universiteit in de Leiden Ranking 2013. Op het gebied van natuurwetenschappen scoort de Universiteit Leiden als eerste niet-USA universiteit boven Oxford en Cambridge. Binnen Europa staat de Universiteit Leiden op plaats 13 en op het gebied van de natuurwetenschappen zelfs op de eerste plaats. In deze ranking worden universiteiten geordend op de impact van hun wetenschappelijke werk.

Publicaties en citaties

De Leiden Ranking is opgesteld door het Centre for Science and Technology Studies (CWTS) en is geheel transparant en alleen gebaseerd op objectieve gegevens over publicaties en citaties. Gekeken wordt naar het percentage publicaties dat tot de top-10% van het vakgebied behoort. De topgroep van de universiteiten met de grootste wetenschappelijke impact wordt net als in vorige jaren aangevoerd door de Verenigde Staten. Massachusetts Institute of Technology (MIT) staat onbewist op nummer 1, gevolgd door 11 andere Amerikaanse universiteiten.

Top 100

In de top-100 zijn zes Nederlandse universiteiten te vinden. Naast Leiden zijn dit de universiteiten van Utrecht, Wageningen, Eindhoven en Rotterdam en de Vrije Universiteit. Binnen Europa staat de Universiteit Leiden op plaats 13 en op het gebied van de natuurwetenschappen zelfs op de eerste plaats.

Samenwerking

De Leiden Ranking levert ook informatie over (internationale) samenwerking tussen universiteiten. 79% van de publicaties van de Universiteit Leiden is het resultaat van samenwerking met één of meer andere instellingen; bij 52% zijn buitenlandse instellingen betrokken. Ook wordt er samengewerkt met bedrijven: 7.3% van de publicaties is afkomstig uit een samenwerking met de industrie.

Over de ranking

De Leiden Ranking 2013 maakt het mogelijk universiteiten op diverse aspecten van de wetenschappelijke prestaties met elkaar te vergelijken. De ranglijst presenteert vier indicatoren van wetenschappelijke impact en vier indicatoren van samenwerking. Ook is het dit jaar voor het eerst mogelijk om de indicatoren niet alleen op instellingsniveau te vergelijken, maar ook op het niveau van vijf brede wetenschapsgebieden. De Leiden Ranking is de enige wereldwijde ranglijst van universiteiten die gedetailleerd openbaar maakt hoe de indicatoren berekend worden.