Studenten Leiden Leadership Programme bloggen!

Leidse Masterstudenten van het Honoursprogramma 'Leiden Leadership Programme' bloggen over hun ervaringen in de vaardigheidstrainingen en de praktijkopdracht. Lees deze blogs om first-hand van de studenten te horen over het programma.

Praktijkopdracht Leiden Leadership Programme bij de VNG

Een van de 17 studententeams van het Leiden Leadership Programme bestaat uit Dick, Annelieke en Chiara, drie masterstudenten van de Universiteit Leiden met totaal verschillende academische achtergronden: ICT & Business, Klassieke talen en Geneeskunde. Wat hen bindt, is dat ze deelnemen aan het Leiden Leadership Programme van de Honours Academy. In dit extracurriculaire programma voor masterstudenten staat de ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden centraal. Dit gebeurt door vaardigheidstrainingen en seminars, maar ook door het uitvoeren van een opdracht bij een bedrijf of instelling in de publieke of private sector: de praktijk is immers de beste leerschool.

Dick, Annelieke en Chiara zijn nu bezig met hun praktijkopdracht bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG): "In opdracht van de VNG zullen wij ons de komende maanden bezighouden met jeugdwerkloosheid.Onze kracht zit in onze onbevangen blik van buitenaf, onze academische vaardigheden en de interdisciplinariteit waardoor we onderling een andere focus hebben en elkaar scherp houden."

Tijdens deze praktijkopdracht houdt dit team een blog bij, waar ze vertellen over hun ervaringen maar ook hun tussentijdse bevindingen delen.

Masters in Leiden blogger Kanta

Ook Kanta, masterstudent Literary Studies en student Leiden Leadership Programma, houdt een blog bij, op www.hetleidskwartiertje.nl. Hierin beschrijft ze haar ervaringen als Leidse masterstudent in haar reguliere master, maar ook in het Leiden Leadership Programme.

Kanta schrijft bijvoorbeeld over een training in het Living Lab van de Campus Den Haag: "Je klant is een kleuter. En niet zomaar een kleuter, nee, een verschrikkelijke etter die als hoogste doel heeft gesteld anderen zo veel mogelijk het leven zuur te maken. Helaas is het zo dat kleine ettertjes vaak gestraft worden. Het probleem van de kleuter is dus: hoe kan ik mensen duurzaam irriteren? Hoe ben ik zo irritant mogelijk zonder dat ik ervoor gestraft word? Voor sommigen die zich hun kindertijd nog goed kunnen herinneren, is dit wellicht een herkenbare situatie. Het is ook een situatie die je in het bedrijfsleven nooit tegen zult komen. Toch? Wel dus, zo bleek uit de training die we bij het Leiden Leadership Programme deze week voorgeschoteld kregen." Lees verder.